De prijzen voor alledaagse producten zoals voeding, drank en verzorgingsproducten  staan onder druk. In het eerste kwartaal van 2016 kenden de FMCG-prijzen in Europa de kleinste stijging in zes jaar tijd, zegt Nielsen. Bij onze stegen de prijzen echter.

In het eerste kwartaal van dit jaar stegen de prijzen voor FMCG-producten in Europa met slechts 0,7%, de kleinste prijsstijging sinds het eerste kwartaal van 2010 (toen +0,5%). Ook de omzetgroei (+1,5%) bij de Europese supermarkten was daardoor de laagste in bijna drie jaar.

“Europa werd dit kwartaal meegesleurd door significante prijsdalingen in twee van de grootste bijf maakte: Italië en Duitsland”, vertelt Jean-Jacques Vandenheede (European director of retail insights, Nielsen). “De lagere prijzen worden gedreven door hevige concurrentie tussen de retailers en de dalende productiekosten, met name vooral door de lagere energieprijzen."

België vormt een uitzondering op de gemiddelde daling. In ons land stegen de FMCG-prijzen in Q1/2016 met 3,4%. Dat is de hoogste prijsstijging in vier jaar in België, die ook de daling van de volumes (-1,7%) enigszins goedmaakt (+1,7% omzet).

Geen Europese trend

Al is ons land niet de enige uitzondering. Integendeel, elke markt gedraagt zich verschillend. Op het vlak van prijsstijgingen zijn Turkije (+9,7%), Polen (+4,8%) en Hongarije (+4,6%) de uitschieters. Maar in Griekenland (-6,1%), Finland (-2,8%) en Duitsland (-0,4%) daalden de prijzen sterk.  

Ook op vlak van omzet is er geen Europese lijn. Twee van de vijf grootste markten groeien (Spanje: +3,1% en Frankrijk: +2,2%), terwijl het Verenigd Koninkrijk voor het eerst in twee jaar tijd herstel vertoont (+0,5%) en Duitsland 0,4% achteruit gaat.

Vandenheede: “Er is geen consistentie in de prestatie van verschillende landen en er is geen sprake van een Europese trend. Op het vlak van FMCG gedraagt Europa zich niet als een eengemaakte markt.”