Het merk Fairebel, dat al aanwezig is met de stukken en sneetjes, lanceert in oktober twee nieuwe kaasreferenties, dit keer smeerbaar. Zowel de gewone kaas als de kaas met kruiden worden geproduceerd door de Luikse kaasmakerij Régal.

De coöperatie Faircoop, die het merk Fairebel ontwikkelt, heeft zojuist een leemte opgevuld in het kaasassortiment met twee 100% Belgische smeerbare producten. “Tot nu toe was er gewoon geen Belgische smeerkaas in de retailsector, omdat bijna alle kazen uit Frankrijk of Nederland komen”, zegt Erwin Schöpges, hoofd van de coöperatieve Faircoop, die momenteel meer dan 500 boeren telt. De twee smeerkazen van Fairebel worden geproduceerd door de kaasmakerij Régal, in de buurt van Luik. “Onze smeerkazen worden gemaakt van volle melk die afkomstig is van een boerderij op 500 meter van onze productiesite”, zegt Damien Bruwier, gedelegeerd bestuurder van Régal, dat gespecialiseerd is in de productie van verse kazen voor bedrijven, nationale merken en huismerken. “Deze nabijheid heeft verschillende voordelen, waaronder het feit dat we de kwaliteit van de melk gemakkelijk kunnen controleren, maar ook dat we de boer een eerlijke prijs kunnen bieden. Door de geringe afstand hebben we geen transportkosten en garanderen we de landbouwer bovendien een vaste prijs, wat een vertrouwensrelatie schept. Ons credo is ook om eenvoudige recepten te maken die geen conserveringsmiddelen of andere toevoegingen bevatten. Deze smeerkaas bevat naast melk alleen room, zout, melkfermenten en stremsel. Deze eenvoud spreekt de consument over het algemeen aan. De smeerkaas van Fairebel wordt momenteel verdeeld in ongeveer 150 winkels, waaronder Colruyt, OKay en zelfstandige Delhaizes. Het is uiteraard de bedoeling het distributienetwerk nog uit te breiden, met inbegrip van promotie via reclamecampagnes en proeverijen in de winkels.

De inkopers van de supermarkten sensibiliseren

Fairebel DIN

De twee smeerkaasreferenties worden toegevoegd aan het gamma kazen dat Fairebel reeds op de markt brengt: zachte kaas in stukken, abdijkaas in sneetjes en kaas in blokjes. Naast kaas brengt de coöperatieve ook melk, boter, ijs, vlees en groenten en fruit op de markt, eveneens onder de merknaam Fairebel. Het uiteindelijke doel van de coöperatieve is een rendabele bevoorradingsketen te garanderen voor alle actoren, en in de eerste plaats de 500 boeren die lid zijn van de Faircoop-coöperatie. “Van elke verkochte smeerkaas gaat bijvoorbeeld een percentage terug naar de coöperatieve en dus rechtstreeks naar de boeren overal in België”, vervolgt Erwin Schöpges. “Hoe meer producten wij op de markt brengen, hoe beter onze boeren een fatsoenlijk inkomen zullen krijgen, en dat is nu juist het doel van onze coöperatieve.” Erwin Schöpges wijst er ook op dat de retailers bewust moeten blijven worden gemaakt van de arbeidsomstandigheden van de landbouwers, en meer in het bijzonder van de correcte verloning. “Tegenwoordig is de vraag van de consument naar Belgische producten groot, zodat men zich kan afvragen waarom meer dan 90% van het kaasassortiment van Franse of Nederlandse oorsprong is. De inkopers van de supermarkten concentreren zich op de laagste prijs en vergeten soms het kwaliteitsaspect. Zij moeten zich ervan bewust zijn dat het niet noodzakelijk altijd de prijs is waarmee ze klanten moeten aantrekken, maar dat ook een zekere kwaliteit moet worden gegarandeerd. Iedereen moet begrijpen dat er zonder de Belgische melk- en kaasproducenten eenvoudigweg geen distributieketen meer zal zijn in België.”

Meer info?

Om contact op te nemen met Fairebel:
info@faircoop.be
Erwin Schöpges – 0497/90.45.47