De online fashion markt in de EU was vorig jaar goed voor een omzet van €119 miljard. Tegen 2025 zal dat naar schatting groeien naar €175 miljard, zegt Cross-Border Commerce Europe in een nieuwe studie. De groei komt onder meer van C2C marktplaatsen die tweedehands duurzame mode aanbieden.

“De totale online B2C-markt voor de detailhandel in de Europese Unie bereikte in 2021 een omzet van 639 miljard euro. Fashion vertegenwoordigt daar 18% van. De totale online fashion omzet bedroeg 119 miljard euro, goed voor een marktaandeel van 25% van de totale fashion markt (475 miljard euro) vertegenwoordigt”, meldt Cross-Border Commerce Europe in een eerste studie die zich exclusief op de online modesector richt. Volgens de vereniging zal het marktaandeel van online mode groeien van 25% naar 33% in 2025. “Consumenten zullen steeds meer mode online blijven kopen, aangezien de online winkelervaring aan de verwachtingen van de klant voldoet”, klinkt het. “Veel van het online winkelgedrag dat tijdens de pandemie is ontstaan, is er voor de lange termijn, zodat de online verkoop stevig boven het niveau van voor de pandemie zal blijven.”

Uit de studie blijkt nog dat de grootste online modespelers respectievelijk Zalando, Amazon, Inditex (Zara), H&M Group en eBay zijn. Online marktleider Zalando heeft een bruto handelswaarde van 14 miljard euro en een marktaandeel van 11,7%. Amazon heeft een marktaandeel van 7,6%, Inditex 6,2% en H&M Group en eBay elk 5%. Vinted is één van de meest explosief groeiende spelers, die zich toespits op tweedehands mode, één van de groeisegmenten in de sector. Allbirds, Gymshark, Na-KD, Qwertee en Stitch Fix zijn online nieuwkomers die zich profileren als Digital Native Vertical Brands: merken geboren op het web.