De eigenaar van Primark, Associated British Foods, stelt zijn winstverwachtingen naar boven bij dankzij een stevige omzetstijging in het voorbije kwartaal. Primark speelde een belangrijke rol, met een stijging in de verkoop van 13% tot 2 miljard pond.

Kledingsketen Primark staat bekend om zijn lage prijzen, maar rekende het voorbije jaar flink meer aan voor zijn kledingstukken. Moederbedrijf AB Foods zegt dat het de prijzen moest optrekken doordat de kosten stegen als gevolg van de inflatie en stijgende branstofprijzen. Toch bleef de populariteit van zijn winkels hoog, vooral in de grotere winkels in stadscentra. Ook de verkoop van zomer- en nachtkledij deed het goed, al blijkt ook de prijspositionering en de verbeterde website bijgedragen te hebben tot het succes. De groep meldt dat de operationele winst “iets hoger” ligt dan vorig jaar, terwijl het eerder communiceerde dat de winst in dezelfde lijn zou liggen. Primark opende vier nieuwe winkels, in Italië, Slovakije, Spanje en de Verenigde Staten, en maakte bekend dat er binnenkort voor het eerst ook een Primark in Texas zal openen. Primark is goed voor 40% van de inkomsten van de groep. De voedingstak van de groep blijft sterk presteren, met een stijging van 13% naar 1,05 miljard pond. De verkoop van ingrediënten steeg met 10% naar 547 miljoen pond. Het bedrijf wijt ook die stijgingen aan “noodzakelijke prijsstijgingen die de stijgende kosten moesten compenseren.”