Bio drukt steeds meer zijn winkel op het voedingsaanbod in supermarkten. Maar liefst één op vijf nieuwe producten in de winkelrekken in Europa is bio, blijkt uit een studie de groep Mintel uitvoerde. 

Volgens Mintel Global New Products Database, een gegevensbank waarin alle nieuwe producten opgenomen zijn, is het aantal lanceringen van bio-producten de voorbij tien jaar gestegen van 6% tot 10%. In Europa nam het zelfs toe van 9% tot 17%. Met name Frankrijk is één van de voortrekkers als het over innovatie gaat: het is goed voor 22% van alle productlanceringen in bio in Europa tisse, augustus 2018 en augustus 2019, gevolgd door Duitsland (20%) en Spanje (9%)

“De populariteit van bio-producten bij de Europese consumenten blijft groeien in een tijdperk waarin bezorgdheid over welzijn, gezondheid en het milieu toenemen. Onze studie toont dat de Europese markt toonaangevend is in innovatie bij biologische voeding en dranken, met Frankrijk, Duitsland en Spanje als koplopers”; aldus Katya Witham, analist Global Food and Drink bij Mintel.

Samen met de populariteit van bio is er ook de groeinde interesse voor producten die “goed voor” of “vrij van”. In de voorbije tien jaar stegen die producten van 20% naar 43%. Producten met een ethisch label hebben in dezelfde periode een bijna identieke groei gekend.

Millennials en Génération Z belangrijk bij evolutie

Nog steeds volgens de studie van Mintel zijn het Millennials (25-34 jaar) en generatie Z (16-24 jaar) die het meest geneigdd zijn bioproducten te kopen in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Polen. In die vijf landen zijn het de Italiaanse millennials die het meest geneigd zijn (87%) om biologische voeding en drank te kopen in vergelijking met hun leeftijdsgenoten uit Duitsland (86%), Spanje (85%), en Frankrijk (81%). “Generatie Z is opgegroeid in een tijdperk waarin gezondheid en welzijn een heel belangrijke rol spelen. Voor de jonge generaties heeft de sociale en milieu-impact van consumptie een groot belang, wat kan bijdragen aan de verdere groei van de bio-sector”, aldus Katya Witham.