Bij water speelt duurzaamheid – en de zuiverheid van het water – een ontzettend grote rol. Maar ook innovatie blijft niet achter. Een blik achter de schermen bij de categorie water.

De mineraalwaterbottelarij van Chaudfontaine heeft na jaarlijkse controle opnieuw het platinum certificaat voor duurzaam watermanagement behaald van de wereldwijde Alliance for Water Stewardship (AWS). Dit is een certificaat voor duurzaam waterbeheer dat je wereldwijd kan behalen. “De bescherming van onze bronnen en actief samenwerken met stakeholders rond waterbeheer zijn topprioriteiten. We zijn dan ook erg trots dat onze inspanningen en de 590 maatregelen die we de afgelopen jaren genomen hebben nu ook opnieuw officieel erkend worden”, aldus Achmed Boumrah, directeur van de mineraalwaterbottelarij in Chaudfontaine. Met tal van veiligheidsmaatregelen, zoals mogelijke bronnen van vervuiling detecteren, pesticiden in de landbouw weren enzovoort, wil men ervoor zorgen dat het water, dat minstens 60 jaar lang gezuiverd werd in rotslagen tot zo’n 1.600 meter diep, ook voor de volgende generaties nog exact dezelfde kwaliteit heeft.

Het is duidelijk dat de consumenten van vandaag gezonde, lokale en duurzame producten met een lage koolstofvoetafdruk willen, bevestigt Christophe Scharpé van Spadel: “Dat is precies wat wij hun bieden, met name dankzij onze bruisende en niet-bruisende gearomatiseerde waters, die een enorm succes kennen, maar ook door al meer dan tien jaar ervoor te kiezen ons te beperken tot een stroomgebied van ongeveer 500 kilometer rond onze bronnen. Wat ons betreft is water naar de andere kant van de wereld sturen milieuvernietigend en economisch krankzinnig.”

Het wilde, beschermde natuuraspect dat Spadel al jaren via de producten van Spa en Bru promoot, zal steeds belangrijker worden. “Wij zijn ervan overtuigd dat de consument van morgen voor Spadel zal kiezen, niet alleen omwille van de kwaliteit van zijn water en de goede communicatie daarover, maar ook omwille van alle initiatieven die het bedrijf neemt op het vlak van respect voor het milieu en de biodiversiteit”, zegt Scharpé. Spa bevestigde zijn nummer 1-status in waters en gearomatiseerde waters in België en Nederland en versterkte daarmee het totale marktaandeel, stelt hij tevreden vast: “We hebben Spa Touch opnieuw gelanceerd met een nieuwe fles en visuele identiteit, evenals vernieuwde smaken: Spa Touch Still Strawberry Mint en Spa Touch Sparkling Raspberry Plum.” Bru vergrootte dan weer zijn marktaandeel dankzij de uitbreiding van het verpakkingsaanbod, de overschakeling op 100% gerecycleerde kunststof (rPET), de versterking van de aanwezigheid in horecazaken van topklasse en, ten slotte, een nieuwe campagne.

Wim De Mont

Gondola Magazine

Dit artikel komt uit de april editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!

Klik hier!
Gondola Magazine