Thuislevering van pakjes voor de e-commerce, wat vandaag zeer vaak gratis gebeurt, wordt in de toekomst een premium dienst. De online-consumenten moeten daarvoor gesensibiliseerd worden. Daarom moeten alternatieve leveringswijzen gepromoot worden. Dat stellen onderzoekers van het Duitse retail-consultantiebureau ECC Köln.

Hun rapport, ‘7 stellingen over de toekomst van de bezorglogistiek’, analyseert de groeiende online handel en de hoge klantverwachtingen op het gebied van snelheid en stiptheid van levering. Die verwachtingen stellen de retailers en logistieke dienstverleners voor grote uitdagingen.  Het document werd trouwens gepubliceerd op vraag van het Duitse pakjesleveringsbedrijf Hermes.

Uit hun onderzoek blijkt dat maar liefst 81% van de online shoppers een voorkeur aangeeft om hun bestelling thuis in ontvangst te nemen. In de praktijk komt maar 61% van alle pakketten bij de consumenten thuis terecht. De reden hiervoor is dat zij steeds minder thuis zijn op het tijdstip dat het pakje geleverd word. Ze werken vaak fulltime en zijn door de trend naar een steeds snellere levensstijl steeds vaker onderweg.

“Een succesvolle bezorging aan de deur wordt daarom steeds moeilijker. De kans is dan ook groot dat ze zich snel zal ontwikkelen tot een premium service. Alternatieve bezorglocaties, zoals afhaalpunten, pakjeskluizen of levering op het werk zullen dan ook aan belang winnen. Dit kan de ritten van logistieke dienstverleners efficiënter maken en tijdige levering vergemakkelijken”, stellen de onderzoekers.

 

Kostenstructuur klopt niet meer

Daarnaast wijzen ze op het groeiende chauffeurstekort. “Op basis van de huidige kostenstructuur zal het aantal benodigde chauffeurs niet evenredig toenemen ten opzichte van het aantal zendingen”, waarschuwen ze. Ook waarschuwen ze voor een stijging van de kosten van de laatste mijl omdat de druk op gebied van milieuvriendelijke en duurzame levering groeit.

Zij ondervroegen niet alleen consumenten, maar ook een aantal deskundigen. Volgens hen moeten klanten en webshops bewuster gemaakt worden van toekomstige knelpunten en problemen. Ook moeten de handelaars en de logistieke dienstverleners veel nauwer samenwerken.

Snelheid geen factor

Uit het ECC-onderzoek blijkt er meer speelruimte bestaat om de leveringslogistiek anders te organiseren. De online klant wil immers niet per se snel beleverd worden. Amper 50% vindt een next day-levering nuttig en nog geen 45% is in een same day-bezorging geïnteresseerd.

Op voorhand weten wanneer de levering plaatsvindt is veel belangrijker: ruim 90% vindt dat nuttig. 77% wil een tijdsvenster weten, en 70% wil een voorkeursleveringsplaats kunnen kiezen, 65% vindt een real time tracking nuttig en net geen 60% geeft de voorkeur aan een duurzame leveringswijze.

Nog een interessante vaststelling is dat een eenvoudige regeling voor de retours de belangrijkste drijfveer is om in een webshop opnieuw te bestellen. Dat zegt maar liefst 71% van de ondervraagden.

De studie kunt u hier lezen (in het Duits).