Winkelketen Blokker gaat ingrijpend herstrucureren in Nederland. De retailer schrapt er opnieuw 390 jobs en gaat bijna al haar winkels vernieuwen in een poging om de resultaten op te krikken.

Vorig jaar verdwenen er al honderden jobs bij Blokker, maar die ingreep ging volgens de nieuwe topman Rob Heesen niet ver genoeg. "De resultaten moeten beter en de kosten moeten lager”, klinkt het. Daarom wordt het personeelsbestand afgeslankt én zal het flexibeler ingezet worden. Daarnaast gaat Blokker ook 450 van zijn bijna 600 Nederlandse winkels ombouwen. En ook daar gaat het om een ingrijpende verandering.

Nieuw logo

Zo zal het geblokte Blokker-logo niet meer op de gevel te zien zijn en zullen de letters op de gevels voortaan een modernere uitstraling krijgen. Ook komt Blokker met een eigen huismerk, onder meer voor handdoeken en beddengoed. Verder wordt er sterk ingezet op omnichannel.

Omnichannel

Het omnichannel aspect met de Kiosk, de webshopservice in de winkel en digitale schermen is overal aanwezig. Via de Kiosk kunnen klanten bestellen uit het extra online assortiment dat niet in de winkel verkrijgbaar is of producten afhalen, die online gekocht zijn. In de winkel zijn 5.000 producten aanwezig, online heeft de klant keuze uit nog eens 35.000 producten. Met al de ingrepen is in totaal een investering gemoeid van ruim €100 miljoen.

 

"De wereld verandert snel. We moeten scherpere keuzes maken", zegt Heesen, die ervan overtuigd is dat de veranderingen nodig zijn om concurrerend te blijven. “De transformatie die wij vandaag aankondigen is compromisloos en allesomvattend. Half werk is geen optie; wij pakken echt alles aan met hoge snelheid. Elke werkdag openen wij een Nieuwste Blokker ergens in Nederland." De eerste vernieuwde winkel opent vrijdag al de deuren in Amsterdam.

 

Niet in België

De herstructurering in Nederland heeft geen gevolgen voor Blokker in ons land. Al blijft de retailer in België niet stil zitten. Zo test de winkelketen momenteel een nieuw concept in Beveren en Doornik.