Het zijn voor beursorganisatoren moeilijke tijden. Kortrijk Xpo, dat nu zelf de beurs met licht aangepaste naam organiseert, ontsnapt niet aan deze vaststelling. Toch hebben Pieter Desmet en zijn team van de 31 editie een succes gemaakt.

De 31ste editie van de driedaagse vakbeurs DIY Home & Garden vond voor de 5de keer in het najaar plaats in de beurshallen van Kortrijk Xpo en kon rekenen op een stijgend aantal exposanten. Meer dan 150 binnen- en buitenlandse bedrijven stelden zich aan ruim 3700 bezoekers (+8%) voor. Wij bezochten de beurs op maandag en dinsdag en stelden opnieuw een positieve sfeer vast onder bezoekers en exposanten. Dat had voor een deel te maken met een vernieuwende aanpak. De beursindeling was aangenamer met bredere wandelgangen en overzichtelijke indeling.

De traditionele “middagdip” werd vermeden door een aangepast cateringconcept. Doorheen de gangen stonden permanent drankeilandjes die rond de middag van sandwiches werden voorzien. De karige sandwiches bleek het enige minpunt voor de exposanten, die echter wél het concept smaakten. Wij noteerden hierdoor vooral meer volk op de standen en geen traditionele “leegloop” meer na de lunch. Ook het verplaatsen van de, voor velen ontiegelijk vroege, seminaries naar de namiddag en uiteraard op maandag de aansluitende Network Happening van Comeos hebben hiertoe bijgedragen.

Stars in the Box

Voor de 9de keer al werd de noviteitenwedstrijd “Starts in the Box” georganiseerd. Ook hier een positief geluid: met 46 inschrijvingen was dit de beste editie ooit! De terechte winnaars zijn de Winy Bar van Inperno (publieksprijs), de Halve maan schoffel van De Pypere (beste tuinproduct) en tenslotte kaapte de Freelift van Spax de prijs van de vakjury weg. 

Zondag

Pieter Desmet van Kortrijk Xpo vat samen: “Met de huidige editie van DIY, Home & Garden hebben we de verwachtingen zeker waargemaakt. DIY blijft duidelijk het 2-jaarlijks trefpunt voor de volledige branche, en de afwezigen hadden deze editie dan ook opnieuw ongelijk.” Er zal natuurlijk nog werk aan de winkel blijven om terug meer A-merken en bepaalde categorieën op de beurs te krijgen. We denken daarbij bijvoorbeeld aan power tools, toch niet onbelangrijk in onze branche. “Nog wat finetunen en het nieuwe beursconcept zal in de toekomst zeker nog voor boeiende edities zorgen”, aldus Pieter. 

Het afschaffen van de eerste beursdag op zondag kan daar zeker toe bijdragen. Niet toevallig is dit de enige dag waar geen stijgend aantal bezoekers werd geteld en de exposanten verveelden zich na de middag. Voor grote bedrijven is die “verplichte” zondag een extra kost, voor de kleinere een extra belasting van eigenaar en personeel. En voor de bezoekers is het duidelijk een (Buda)brug te ver. De volgende editie is gepland in 2017.