Een retailmarkt in volle ontwikkeling en hogere prijzen voor papier en karton. Welke gevolgen had dit alles voor de productie en de aantrekkelijkheid van displays en andere POS-materialen? Wij liepen langs bij enkele specialisten en kregen een genuanceerd verhaal te horen.

Marketing is het eerste ‘slachtoffer’ in tijden van crisis en onzekerheid. “Wij zien minder animaties en degustaties dan voor corona”, zegt Frank Hoeckx, Mr. Flexx ambassador. “Voor corona waren er veel proevertjes in de winkels, dat lijkt sterk verminderd te zijn. En de benodigde ruimte in de gangen die was ontstaan tijdens de coronacrisis, wordt niet meer zo afgevuld met displays als daarvoor.” Minder proevertjes, dat is duidelijk. Over de displays zijn de meningen verdeeld. “Display-acties worden niet per se geannuleerd, maar beslissingen gaan trager en budgetten worden meer in vraag gesteld”, zegt Evelyne Depuydt, zaakvoerster van Moonfox. “Maar de onzekerheid leidt tot voorzichtige bestellingen qua aantal, vaak gevolgd door bijbestellingen, wat erop wijst dat er minder risico’s worden genomen en dat de uitrol van display-acties in de winkels minder evident is.” Ook Jessica Lefevere, CEO van Creapack, ziet de markt meerdere richtingen uitgaan. Waar Creapack vorig jaar net als concullega’s een tandje moest bijsteken om alle vragen van klanten te beantwoorden, zijn er nu vaak late beslissingen, zeker in het eerste kwartaal van dit jaar. “Wij zien wel een vraag naar gemakkelijk te monteren displays én naar grote, soms zelfs permanente displays.”