Lotus Bakeries zag zijn omzet in 2014 met 4,7% groeien. Vooral de Dinosaurus-koeken, die het bedrijf anderhalf jaar geleden overnam van LU, zijn een groeimotor voor Lotus.

In 2014 groeide de geconsolideerde omzet van de Groep Lotus Bakeries met 4,7% tot 348 miljoen euro. De nettowinst steeg ook van 27,9 miljoen euro naar 36,8 miljoen euro (+31,7%). Die groei is quasi volledig afkomstig van de merkproducten, die een omzetgroei van 14 miljoen euro realiseerden. Vooral de Dinosaurus-koeken deden het goed. “Lotus Dinosaurus leverde een belangrijke bijdrage aan de groei in België en Frankrijk, waar in 2014 verder ingezet werd op het versterken van de distributie”, klinkt het in een persbericht.

Inzetten op Dinosaurus

Logischerwijze zet Lotus ook verder in op het Dinosaurus-gamma. In december werd het gamma uitgebreid met een nieuwe variëteit ‘Dinosaurus gevuld’ en ondertussen werd het basisgamma ook geïntroduceerd op de Nederlandse markt.

InternationaalMaar wie Lotus zegt, denkt speculoos en de koekjesmaker laat weten dat het ook daar verder groeit. “De strategie om speculoos op een duurzame manier verder te internationaliseren werd consistent voortgezet. Diverse landen konden een mooie groei voorleggen in speculoos en speculoospasta zoals het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Nederland en Israël”.

Dat Lotus Bakeries internationaal denkt, is duidelijk. De producent opent zelfs een eigen verkoopkantoor in China na 10 jaar samenwerking met een distributiepartner. “De uitbouw van een eigen verkoopkantoor in deze regio is de volgende stap in de langetermijnstrategie van Lotus Bakeries, met het oog op verdere groei en marktpenetratie”, klinkt het.