Lidl gaat voor het eerst pakjesautomaten, van het type Cubee, plaatsen in drie van haar winkels. Klanten zullen er bestellingen van de Lidl-webshop kunnen afhalen, maar evengoed van andere online winkels zoals Zalando, Bol.com of zelfs Carrefour.

Klanten kunnen vanaf 9 oktober gebruiken maken van een nieuwe dienst in de Lidl-winkels van Evere, Hamme en Ekeren. Vanaf dan vinden ze in elk van de drie supermarkten een pakjesautomaat terug, waarmee ze online bestellingen kunnen leveren, ophalen en terugsturen. Hiermee wil Lidl het nog eenvoudiger maken om online te kopen bij lidl-shop.be, de online winkel voor wijn en non-food producten van de discounter.  

“We hebben gekozen voor een eenvoudige, snelle en efficiënt leveringsmethode”, zegt woordvoerder Julien Wathieu. “Nadat de klant zijn bestelling geplaatst heeft bij lidl-shop.be, selecteert hij de pakjesautomaat als afleveringsmethode. Zodra het pakje klaar ligt, ontvangt hij een bevestigingsmail met een unieke code, waarmee hij het kluisje kan openmaken.”

De drie afhaalautomaten bij Lidl bestaan elk uit 58 kluisjes in verschillende formaten, zodat maar liefst 90% van de 3.800 online artikelen bij Lidl erin kunnen geleverd worden. Enkel de grote stukken, zoals tuintafels of matrassen, passen (uiteraard) niet in de pakjesautomaat. De levering in de automaat gebeurt binnen de 48 uur en kost 2,99 euro, zoals gebruikelijk is bij lidl-shop.be. De bestelling moet wel binnen de vijf dagen na levering afgehaald worden.

Cubee

Toch kan je niet enkel pakjes van lidl-shop.be laten bezorgen in de automaten. Voor de nieuwe leveringsoptie ging Lidl namelijk in zee met Cubee, het open netwerk pakjesautomaten van bpost. Dat betekent dat klanten er ook bestellingen van andere (online) retailers dan Lidl en andere koeriersbedrijven dan bpost in kunnen laten leveren. Omgekeerd kunnen shoppers hun online aankopen bij Lidl ook in een Cubee-automaat bij pakweg Carrefour gaan oppikken.

 

20% korting op groenten en fruit

 

Lidl is niet de eerste supermarktketen om dergelijke pakjesautomaten te plaatsen, maar het is wel de eerste om er een ‘incentive’ aan te koppelen. Om klanten aan te zetten om van de nieuwe dienst gebruik te maken, geeft de discounter namelijk een korting van 20% op het aanbod groenten en fruit in de winkel voor elke bestelling die afgehaald wordt in de automaat.

  

Opvallend is dat deze korting niet enkel geldt voor wie bij lidl-shop.be koopt, maar ook voor online klanten van andere webshops zoals Zalando, Media Markt en Fnac. Zelfs online shoppen bij de concurrenten van Carrefour en Bol.com (Ahold Delhaize) levert je dezelfde korting op, zolang je de bestelling afhaalt bij één van de Lidl-automaten. Daarmee maakt Lidl duidelijk dat het de afhaalautomaten ziet als een middel om traffiek te generen in haar fysieke winkels en het winkelnetwerk te versterken.

Bovendien zet de retailer met de nieuwe lockers de complementariteit tussen zijn supermarkten en webshop in de verf. “Lidl-shop.be biedt extra mogelijkheden, zoals het online bestellen van tijdelijke producten of het kopen van ‘web only’ producten. Dankzij de pakjesautomaten kunnen onze klanten nu ook van die voordelen genieten terwijl ze hun boodschappen doen in onze winkels”, zegt Julien Wathieu. Het winkelpersoneel, zegt hij nog, werd in de drie filialen opgeleid om de klant bij te staan bij eventuele problemen die de kop kunnen opsteken met dit nieuwe systeem.

Testfase

De nieuwe dienst gaat op 9 oktober van start, maar bevindt zich voor alle duidelijkheid in de testfase voor Lidl. De discounter gaat de Cubee-automaten gedurende één jaar uittesten in drie winkels. “We kiezen er bewust voor om in drie winkels van start te gaan, zodat onze klanten in Evere, Hamme en Ekeren aan de pakjesautomaten kunnen wennen en wij op basis van hun feedback eventuele aanpassingen kunnen doorvoeren.”