HelloFresh zet zijn groei aan een sneltempo verder. In het vierde kwartaal leverde het bedrijf maar liefst 39,5 miljoen maaltijdboxen en bereikte het de kaap van 1,45 miljoen klanten. Volgens HelloFresh is het bedrijf goed op weg om op het einde van dit jaar winstgevend te zijn.

In het vierde kwartaal van 2017 leverde het bedrijf 39,5 miljoen maaltijden (+65% in vergelijking met het jaar voordien) en bereikte het de kaap van 1,45 miljoen klanten (+69%), goed voor 5,4 miljoen bestellingen (+69%) in totaal. Dankzij die goede resultaten behaalde HelloFresh in zijn laatste kwartaal een omzet die geschat wordt op 250 à 253 miljoen euro, een stijging van 58 à 59% in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2016.

Vanaf eind 2018 winstgevend

De maaltijdboxbezorger gaf ook aan dat het goed op weg is om tegen eind dit jaar winstgevend te zijn. “We zijn erg trots dat we, als we de jaarcijfers bekijken, in het vierde kwartaal de meeste groei hebben behaald. Heel 2017 zijn we erin geslaagd om ons groeipercentage elk kwartaal te doen stijgen. Dat vertaalt zich dan in een groei van 67 à 69%, bij constante wisselkoersen, in het vierde kwartaal. Een uitzonderlijk succes gelet op de schaal waarop wij opereren”, vertelt Dominik Richter, CEO en co-founder van HelloFresh.

Voor heel 2017verwacht het bedrijf een omzet van 902 tot 905 miljoen euro, goed voor een stijging van 51 à 52% in vergelijking met 2016. De Duitse maaltijdboxbezorger behaalt vandaag de dag de grootste omzet op de Amerikaanse markt (tussen 543 en 545 miljoen euro per jaar, een stijging van 89 à 90%). Buiten de Verenigde Staten weet het bedrijf een omzet van 359 à 360 miljoen euro (+16%) te verzilveren.

Concurrentie van andere supermarkten 

Ter herinneringen, HelloFresh werd opgericht in 2011 door de Duitse holding Rocket Internet volgens het Amerikaanse model van Blue Apron. De maaltijdboxbezorger stuurt zijn abonnees wekelijks  een doos met een recept en de bijbehorende ingrediënten om een maaltijd voor heel de familie te koken. Na Duitsland werd de bezorgdienst ook snel uitgebreid naar andere landen. Ondertussen is het bedrijf wereldwijd in 10 landen actief: Amerika, Groot-Brittannië, Nederland, België, Luxemburg, Australië, Zwitserland en Canada. Dat HelloFresh nog steeds niet winstgevend is, is enkel te wijten aan de grote investeringen die het bedrijf doet in zijn promotieaanbiedingen om zo naamsbekendheid te verwerven bij het publiek.

Sinds enkele jaren hebben verschillende retailers het voorbeeld van HelloFresh gevolgd en bieden zij hun versie van de maaltijdboxen aan. Dat is het geval bij Albert Heijn (Allerhande Box), Delhaize (Click & Cook), Carrefour (Simply You Box) of Colruyt (Lekker Koken-maaltijdbox).