Cora innoveert haar online wijnplatform, cora Wine. De retailer pakt uit met een interactieve kaart die de bezoeker op een leerrijke en speelse manier door de site laat reizen. “Deze nieuwe functie toont waar cora naartoe wil: de hypermarkt verbinden met de digitale wereld en de klanten alsmaar meer diensten voorstellen”, legt de retailer uit.

De eigenzinnige strategie die cora al 30 jaar volgt, heeft geresulteerd in een gemeenschap van ervaren wijnliefhebbers. In 2014 lanceerde cora corawine.be, een wijnwebshop die meer doet dan gewoon het aanbod online plaatsen. De website stelt de klanten een levende bibliotheek ter beschikking met informatie over de wijnbouwers, hun terroir, de druivensoorten, … Dat gebeurt aan de hand van video- en fotoreportages.

Innovatie 2018

“Om deze filosofie door te trekken, innoveert cora dit jaar met een volledig nieuwe, onuitgegeven online-ervaring: een interactieve kaart van de wijngebieden, die gebruikmaakt van de door Google ontwikkelde kaarttechnologie”, verduidelijkt de retailer.

Hoe werkt het?

Op basis van de gekozen filters verschijnt de lijst van beschikbare wijnen, die het volledige scherm inneemt om de gebruikerservaring te verbeteren. Wanneer een filter “herkomst” of “appellatie” wordt ingeschakeld en de schermresolutie voldoende groot is, verschijnt de kaart rechts naast de lijst.

De reliëfkaart toont op een dynamische manier de appellaties en de domeinen van de wijnbouwers die overeenkomen met de criteria. Dankzij deze nieuwe ontwikkeling kunnen liefhebbers de wijndomeinen selecteren die hen interesseren en zich op een didactische, speelse wijze door de site verplaatsen.

Bij het klikken op de speld van een eigendom gaat een fiche open met informatie over de wijnen van het domein (naam van de eigenaar, adres, prijzengamma van de wijnen, eventuele medailles en/of onderscheidingen, lopende promoties en aanbevelingen van andere klanten). Bij wijnbouwers waar er ooit een foto- en videoreportage is gemaakt, verschijnt uitgebreidere infofiche met onder meer beelden van de wijnbouwer en zijn domein.

Niet minder dan 200 appellaties zijn opgenomen in deze “levende” kaart, die voortdurend evolueert in functie van de nieuwe appellaties en domeinen die geslecteerd worden door de consument.