Coolblue lanceert eigen leverdienst in België

Coolblue Bezorgt

Webwinkel Coolblue gaat witgoed zoals wasmachines of koelkasten voortaan zelf aan huis leveren met eigen busjes. De nieuwe dienst heet CoolblueBezorgt en is 100% gratis.

 

Wie een koelkast, diepvriezer, wasmachine of droogtrommel online bestelt bij Coolblue, krijgt die voortaan in een blauw busje van Coolblue aan huis geleverd door bezorgers van de webwinkel zelf. De focus van de nieuwe dienst ligt op witgoed, maar geldt ook voor andere grote en zware producten zoals grote televisietoestellen.
 

De bezorgers van Coolblue zullen deze producten niet alleen leveren, maar ze ook zelf installeren. Indien gewenst, geven ze ook meer uitleg over de werking van het product en nemen ze zelfs je oude apparatuur mee voor recyclage.

 

CoolblueBezorgt hanteert een tijdvak van 60 minuten, zodat je maximaal één uur thuis moet blijven voor de levering. Bovendien stuurt Coolblue een sms met de aflevertijd en bellen de bezorgers een kwartier voor de levering om er zeker van te zijn dat je thuis bent. 
 

Dit jaar 40 busjes

 

De dienst, die meer dan een jaar geleden al gelanceerd werd in Nederland, werd de voorbije maanden volop getest met anonieme busjes. “Nu zijn we op het niveau gekomen dat we klaar zijn om live te gaan”, zegt Matthias De Clercq, Manager voor Coolblue België. “We gaan van start met een dertigtal busjes, tegen eind dit jaar moeten dat er veertig zijn.”

 

Per busje zijn er twee bezorgers, en dat zullen lokale mensen zijn. In totaal schat Matthias De Clercq dat CoolblueBezorgt zo minstens 200 extra banen zal creëren bij Coolblue België.

 

Ook in Franstalig België
 

De eigen busjes zullen niet vanuit het centrale distributiecentrum van Coolblue in Tilburg vertrekken, maar opereren vanuit depots in Antwerpen (Zwijndrecht), Gent en Luik. Dat Coolblue één van de drie depots neerpoot in Luik, wijst erop dat de dienst ook op Franstalig België gericht is. “Tegen eind dit jaar willen we heel België dekken”, bevestigt Matthias De Clercq. 
 

Dat CoolblueBezorgt ook in Brussel en Wallonië gelanceerd wordt, is logisch aangezien de Nederlandse e-tailer zopas de eerste pagina’s van haar webshop naar het Frans heeft vertaald met als doel (meer) Franstalige Belgen te bereiken.
 

Last mile

 

Tot nu had Coolblue op één onderdeel van het hele bestelproces (van bestelling tot ontvangst van een pakketje) geen invloed: de levering zelf. Met CoolblueBezorgt neemt het bedrijf de ‘last mile’-bezorging van grote goederen in eigen handen. Dat doet de webwinkel niet zomaar, zegt Matthias De Clercq aan Gondola.
 

“Bij de levering van grote producten kom je als retailer echt bij de mensen in huis", zegt hij. “Dat zijn momenten met enorm veel klantencontact. Veel meer dan wanneer je pakweg een smartphone bestelt en die in een doos toegestuurd krijgt. En omdat we zo obsessief bezig zijn met klanten blij maken, doen we dat dan liever zelf zodat we weten dat het goed is. En uit de testen die we gedaan hebben in België, blijkt dat de dienst ook effectief heel goed scoort bij onze klanten.”
 

Volledig gratis

 

De bezorging en installatie is volledig gratis, ook als je op de tweede, derde of vierde verdieping woont. “CoolblueBezorgt betalend maken was geen optie. Onze propositie is ‘Vandaag besteld, morgen in huis’ en dat met gratis bezorging. Dat geldt ook voor grote producten. Enkel de propositie ‘Vandaag besteld, vandaag in huis’ is niet kosteloos", legt De Clercq uit.

 

 

“Differentiatie”

 

Volgens retailexpert Pierre-Alexandre Billiet (CEO Gondola Group) moest Coolblue deze bijzondere bezorgdienst wel uit de grond stampen om zich verder te onderscheiden van de concurrentie. “De differentiator bij Coolblue is de service. De producten die ze verkopen zijn in principe dezelfde als op andere webwinkels, het is met hun klantenservice dat ze het verschil maken. Aangezien ze zo inzetten op ‘customer satisfaction’ zijn ze ook verplicht om er helemaal voor te gaan, en die lijn door te trekken tot bij de levering. Door een deel van hun producten zelf te leveren, kunnen ze van de bezorging een deel van de ‘customer experience’ maken zodat toegevoegde waarde creëert, in plaats van dat het een vervelend iets is."

Auteur: 

Joram De Bock

categorie: 

ingenico - NL

Laatste productlanceringen