Interieurwinkelketen Casa werkt volop aan de tweede fase van haar e-commerceplan. Op korte termijn gaat een volwaardige webshop open, met thuisleveringen. Vandaag is enkel click&collect mogelijk, wat betekent dat de bestelde goederen in een gekozen winkel worden afgehaald.

In het voorjaar van 2017 werd de click&collect-webshop succesvol geïntroduceerd in België, Frankrijk en Luxemburg. Eind vorig jaar waren Spanje, Portugal en Zwitserland aan de beurt. Ook in Nederland wordt het systeem gelanceerd, naarmate de Xenos-winkels naar Casa-winkels worden omgebouwd.

De logistiek (fulfilment) voor deze webshop gebeurt in het distributiecentrum in Olen van Domus Logistics, een zusterbedrijf van Casa. Click&collect was echter van meet af aan maar een eerste stap richting een volwaardige webshop met thuisleveringen. De nieuwe strategie Casa 20.20 stoelt immers op een mix van offline- en onlineaanbod.

Fase 2

Het nieuwe distributiecentrum, dat eind 2017 volledig operationeel werd, speelt een grote rol in deze strategie.  Met een stapsgewijze aanpak wou Casa eerst de eventuele kinderziektes eruit halen. “Vandaag zijn we volop bezig met fase 2 van het uitbouwen van onze webshop, met name de thuisleveringen. De lancering gebeurt binnenkort - zeker nog in de loop van dit jaar - maar een precieze datum hebben we nog niet”, zegt woordvoerster Andrea Stesmans. Volgens haar is het de bedoeling om in alle landen tegelijk ‘live’ te gaan.

In Nederland heeft Xenos nu al een webshop. Parallel met de omschakeling van de Nederlandse winkels naar de CASA-formule wordt in dat land click&collect geïmplementeerd, zo zei CEO Giane Van Landuyt naar aanleiding van de overname. Volgens Stesmans zal dat door de Nederlandse consumenten niet als een stap terug ervaren worden. “Wij verwachten dat de webshop operationeel is tegen de tijd dat de eerste winkels omgebouwd zijn”, zegt ze.

Foto: webshop Casa