De tweede editie van de e-commerce Barometer - die het Belgische online landschap in kaart brengt vertrekkende vanuit transactiedata - toont aan dat de Belgische e-commercemarkt in 2017 groeide tot 5,8 miljard, een stijging met bijna 17% ten opzichte van 2016. Ook het aantal online handelaars is met een vierde gestegen naar meer dan 20.400. Vier procent van de Belgische online spelers is verantwoordelijk voor 89% van de gerealiseerde omzet in België. 

The House of Marketing en SafeShops.be maakten de resultaten van de nieuwe e-commerce barometer bekend. De studie baseerde zich op tendensen uit de e-commercesector, meer bepaald de gegevens uit transacties van de webshops, die aangeleverd worden door betaalproviders of PSP’s (Payment Service Providers). Zij beschikken over de transactievolumes van Belgische BTW-plichtige webshops, ongeacht het betaalmiddel (kaart, bankmodules, PayPal,..). Concreet wordt het Belgische online landschap in kaart gebracht op basis van de data van CCV, Europabank, Worldline, Ingenico ePayments, Mollie, Multisafepay, Six Payment Services en Icepay.  Samen vertegenwoordigen zij een geschat marktaandeel van 85% van het transactievolume in België.  

 

Belg smaakt kleine Belgische webshops 

Op basis van de verzamelde data blijkt dat er in 2017 voor zo’n 5,8 miljard euro online geshopt werd. In vergelijking met 2016 is dat een stijging van bijna 17%. Het aantal webshops kende in 2017 eveneens een positieve evolutie. Met een stijging van 26% telt ons land 20.480 online shops.

“Dit zijn cijfers waar we best trots op mogen zijn.  Ze weerspiegelen het vertrouwen van de Belgische consument, ook in de kleinere spelers op de markt” zegt Greet Dekocker, Managing Director bij Safeshops.be, Belgische associatie voor de e-commercesector. “België telt vandaag zo’n 20.480 webshops. We stellen vast dat de groei zich hoofdzakelijk situeert in het ‘micro’ segment, dat willen zeggen online handelaars die een omzet van minder dan 100.000 euro op jaarbasis realiseren. Een mogelijke verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat steeds meer winkels, ook de kleinere, kiezen voor een omni-channel strategie.” 

Omzet van kleine & middelgrote webshops in stijgende lijn

“Dankzij de data van de betaalproviders hebben we een perfect zicht op de online bestedingen bij Belgische bedrijven” legt Filip Vandegehuchte, E-commerce Expert van marketingconsultingbureau The House of Marketing uit. “De resultaten van de e-commerce Barometer geven aan dat de totale omzet van webshops is gestegen met een gemiddelde van 15% voor het segment van grote webshops tot 48% voor de kleine webshops.”

De omzet per webshop weerspiegelt dezelfde stijgende trend. Een webshop uit het middensegment ziet zijn omzet met gemiddeld 14% stijgen.

Grote spelers beheersen nog steeds de Belgische markt

Een kleine groep van grote spelers realiseert nog steeds het leeuwenaandeel van de e-commerce omzet.  Zo staat minder dan 4% van de Belgische online handelaars in voor 89% van de omzet.

“We zijn blij dat de resultaten van deze tweede editie van de e-commerce Barometer de positieve beweging waarin de markt zich bevindt, bevestigen. De Belgische online consument gedraagt zich positief ten opzichte van de online markt. Het stijgend aantal transacties bewijzen dit. E-commerce wordt dus nog steeds sterker in België en dat kunnen we uiteraard alleen maar toejuichen“ besluiten de initiatiefnemers.