Belgen gaven dit jaar 2,73 miljard euro uit online

De online markt blijft groeien: naast een forse stijging in uitgaven (+12%) neemt ook het aantal online kopers (+3%) toe. Dat blijkt uit resultaten van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat BeCommerce jaarlijks laat uitvoeren door GfK met de steun van PostNL, Google en Worldline.

 

In het eerste kwartaal van 2018 hebben al 7,4 miljoen consumenten een online aankoop gedaan in Belgie. Dat is goed voor een stijging van 3% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het aantal online aankopen nam zelfs met 7% toe, wat het totale aantal aankopen voor het eerste kwartaal van 2018 op 23 miljoen brengt.

 

2,73 miljard euro in het eerste kwartaal van 2018

 

De consumenten spendeerden ook 12% meer online en brengen zo de totale online bestedingen in 2018 op 2,73 miljard euro. “De resultaten van de BeCommerce Market Monitor tonen aan dat steeds meer Belgen hun weg vinden naar de webshops”, verduidelijkt Sofie Geeroms, managing director van BeCommerce. “Het belang van online winkelen blijft toenemen en is nu al goed voor zo’n 18% van de totale markt”.

 

Vliegtuigtickets en accommodatie het populairst

 

Met 65% werden er in het eerste kwartaal van 2018 online vooral diensten gekocht. De top 3 blijft daarmee dezelfde als vorig jaar met op de eerste plaats “vliegtuigtickets en accommodatie (niet in pakket)” - goed voor een online aandeel van 85% in de uitgaven. Op de tweede plaats staat met 77% “tickets voor attracties en events”. De top 3 wordt afgesloten door “pakketreizen” met 63%.

 

Speelgoed, beste nieuwkomer

 

Hoewel het online aandeel van producten dit kwartaal stabiel blijft op 9%, zijn er wel enkele verschuivingen merkbaar. Waar het aantal bestedingen binnen de categorie “speelgoed” in 2017 nog op 26% lag, kan het dit kwartaal met een online aandeel van 37% rekenen op een stijging van zo’n 41%.

 

Helft van de online kopers gebruikt Bancontact online

 

Bancontact online neemt een stevige voorsprong op de kredietkaart als meest populaire betaalmiddel. Terwijl in het eerste kwartaal van 2017 de kredietkaart nog op kop stond met 49%, gebruikt nu nog 46% van de shoppers het als betaalmiddel.

 

Bancontact online staat nu voor het derde kwartaal op rij op de eerste plaats en bereikt de kaap van 50% (51% ten opzichte van 47% vorig jaar). Ook Paypal weet zijn derde plaats te versterken: de betaalmethode wordt nu al door 28% van de kopers gebruikt bij het online winkelen.

 

Desktop moet inboeten voor de opkomst van de tablet

 

Terwijl de desktop zowel op het vlak van online aankopen als op vlak van bestedingen terrein verliest, wint de tablet stilaan aan vertrouwen. Zo werd in het eerste kwartaal van 2018, 11% van de online uitgaven via een tablet uitgevoerd (ten opzichte van 8% vorig jaar). Het aantal online uitgaven via de desktop valt daarentegen terug op 28%, in vergelijking met 31% in het eerste kwartaal van 2017. De smartphone heeft het momenteel nog moeilijk om zijn plaats in de online uitgaven te veroveren met een aandeel van 6%, maar kan toch rekenen op 11% van alle online aankopen. 

 

Beginnende online shoppers vaker tevreden over hun online ervaring

 

Nieuwe online shoppers geven vaker aan tevreden te zijn over online winkelen in het algemeen in vergelijking met vorig jaar. De tevredenheid van de ervaren shopper blijft stabiel. Voor de consument is het grootste voordeel aan online shoppen nog steeds het gemak om thuis iets te kunnen bestellen. Terwijl dat vorig jaar nog voor 42% telde als een belangrijk voordeel van e-commerce,, vindt nu één op drie ook een lagere prijs, de tijdsbesparing en de mogelijkheid om op elk moment te bestellen een belangrijk voordeel van online shoppen. Ook het uitgebreid assortiment wordt voor 31% van de kopers als een belangrijk voordeel (28% procent vorig jaar) gezien.

 

Nadelen

 

Consumenten ervaren nog steeds de verzendingskosten en het gebrek aan contact met het product als grootste nadelen. Daarnaast vormt voor ongeveer drie op tien consumenten de verplichting om op voorhand te betalen eveneens een drempel. Langere leveringstijden worden ook meer en meer als een obstakel beschouwd. 

 

 

Auteur: 

l.goethuysen@gondola.be

categorie: 

Laatste productlanceringen