De scholen zijn weer begonnen en de kinderen zitten met hun nieuwe schoolspullen in de klas. Die schoolspullen zijn vooral bij fysieke winkels gekocht. Terwijl overal in retail de webshops marktaandeel veroveren, kopen Belgische en Nederlandse schoolkinderen en hun ouders nog steeds hun agenda, kaftpapier, schriften en etui het liefst in de winkel.

Back to school, er viel de voorbije weken onmogelijk aan te ontsnappen. Zowel ouders als kinderen hielden zich bezig met de vraag: waar vind ik het perfecte kaftpapier, de mooiste schriften en de agenda die klasgenoten steil achterover laat slaan? Ingenico, wereldwijd marktleider in betaaloplossingen, deed onderzoek onder 1.000 Belgische en Nederlandse ouders met schoolgaande kinderen. Daaruit blijkt dat webshops het bij de aankoop ruimschoots moeten afleggen tegen fysieke shops: nog geen kwart (24,3%) koopt schoolspullen online. Er is wel een verschil tussen België en Nederland. Hier koopt slechts 19,6% online, bij onze noorderburen is dat 29,3%. De keuze voor winkel verschilt ook. Belgische gezinnen bezoeken een supermarkt met hun kinderen, Nederlandse ouders gaan naar een warenhuis.

Klanten over de online drempel krijgen

De ondervraagde ouders geven aan dat de aankoop van schoolspullen iets extra’s met zich meebrengt. Ouders en kinderen willen de producten graag zien en aanraken voor ze iets kopen. Bovendien is het kopen van schoolspullen niet alleen een noodzaak, voor velen is het een officiële aftrap van het nieuwe schooljaar. In het onderzoek zegt bijna een kwart dat schoolspullen kopen een feestelijk uitje met de kinderen is, iets waar een online winkel moeilijk tegenop kan. Dat wordt ook goed gepland: 88% van de ouders heeft vóór september alle aankopen al in huis. Succes begint met een goede voorbereiding.

Combinatie online-offline werkt goed

De schoolspullenmarkt blijft vooralsnog vrij traditioneel. Er is een duidelijk afgebakend seizoen: juli en augustus. En online winkels krijgen nog moeilijk een voet aan de grond, vooral vanwege het ontbreken van de fysieke en feestelijke beleving. Uit het onderzoek van Ingenico blijkt ook dat kopers online winkelen helemaal niet altijd als gemakkelijker of efficiënter ervaren. Ruim 21% van de shoppers vindt dat online shoppen langzamer gaat dan een bezoek aan een winkel. Het onderzoek laat zien dat retailers klanten over de online drempel kunnen krijgen door het aankoop- en betaalproces te versoepelen en te versnellen. Verder blijkt dat de combinatie online en offline winkel goed werkt, om klanten zowel de voordelen te bieden van digitaal shoppen: 24/7 open, de deur niet uit hoeven, breder aanbod – als die van offline winkelen: beleving, uitje. Ten slotte is het belangrijk om ook online een goede band met de klant op te bouwen, voor extra spullen en om ze ook in het volgende back to school-seizoen van dienst te kunnen zijn.

Het onderzoek werd in opdracht van Ingenico in samenwerking met Yellow Communications uitgevoerd door Kien Marktonderzoek en is te downloaden op https://ingenico.be/nl/backtoschool