Netflix lanceert in de VS een eigen webshop, waarop fans van series als The Crown en La Casa de Papel spullen van hun favoriete reeks kunnen kopen. De dienst wordt binnen enkele maanden uitgebreid naar andere landen. Vanuit marketingoogpunt een slimme zet die navolging verdient, aldus Pierre-Alexandre Billiet, ceo van Gondola. 

"Het nieuwe e-commerceplatform kan niet alleen steunen op de merknaam en faam van Netflix, het kan combineert ook crossselling (kijkers naar de ecommercesite lokken) en upselling: fans van bepaalde series nog meer linken aan hun favoriete series, en dus nog dieper in de persoonlijke ervaring duiken. Door de datamodellen zal dit het persoonlijk aanbod van de Netflix-klanten alleen nog maar versterken. Dit soort van webshops heeft twee verdienmodellen. Enerzijds zijn er licenties voor producten van kaskrakers : door de directe verkoop heeft Netflix een marge op zowel de productie als de licentie als de verdeling in de hand. Het tweede model is personalisatie: dor een gepersoanliseerde versie van een massaproducten kunnen merken en retialers de prijs verveelvoudigen. Door een voornaam op een gepersonaliseerde T-shirt van Cobra-Kaï, of de juwelen van The Crown aan bieden drijf je de verkoopprijs omhoog, omdat de ervaring en niet het aatal gram plastiek in een fake juweel telt. Daarnaast kan Netflix ook eigen designers aanschrijven om nog meer buzz te halen uit series. 

Kijkers meer betrokken

Daar waar Amazon recentelijk 8,45 miljard dollar moest neertellen om MGM studios in te lijven, goed voor 4.000 films, 17.000 televisieshows en Epix, wordt de strijd alsmaar bitser: media consumptie wordt de ‘zero moment of truth’ voor heel wat merken en consumptiegoederen. Op de website van Netflix schrijft Josh Simon, Netflix VP of consumer products, dat fans op deze manier nog dichter bij hun series betrokken worden. Sigarettenmerken en dranken betaalden jarenlange product placement in de films en series, maar nu kunnen ze rechtstreeks bij Amazon of Netflix terecht voor zowel de placement en communicatie, alsook voor de directe verkoop aan de consument. Op deze manier trekken Amazon en netflix niet alleen de aandacht, maar ook de koopkracht van de consument: Amazon heeft in de VS ongeveer de helft van de e-comerce markt in handen, Netflix ongeveer 30% van de kijkersmarkt. 

Ecosysteem

Ook in Vlaanderen hebben veel mensen een Netflix-abonnement, voor het hele land gaat het om iets meer dan 1 miljoen abonnees. In Wallonië lijkt de verkoop van Amerikaans producten misschien moeilijker, maar Vlaanderen staat toch redelijk dicht bij de Angelsaksisch afzetmarkt qua cultuur en consumptie. Netflix wordt bij ons misschien niet het grootste verkoopkanaal, maar het is wel een geïntegreerd ecosysteem, waarbij klanten op basis van hun kijkgedrag andere producten of diensten aangeboden kunnen krijgen. De vraag rijst: waarom heeft Colruyt zich  niet ingekocht in studio 100, dat zelfs nog breder een 360° experience bewerkstelligt, door hun parken, events, films en licentie producten?"