De inkomsten uit de online handel zijn in 2012 met 19% gestegen, tot 311.600.000.000 euro. Dat blijkt uit een recente studie van Ecommerce Europe.

De drie landen die de markt domineren zijn Groot-Brittannië (€ 96 miljard), Duitsland (€50 miljard) en Frankrijk (€ 45 miljard). Samen zijn ze goed voor 61% van het Europese totaal.

Het aantal banen dat direct of indirect door de B2C e-commerce-sector gecreëerd wordt, wordt geschat op ongeveer 2 miljoen in Europa. In 2012 kwamen er dan ook zo’n 550.000 nieuwe commerciële sites bij. Elk jaar stijgt het aantal webshops met 15 à 20%.

De Europese markt vertegenwoordigt een marktaandeel van 35,1% op mondiaal niveau en is daarmee de grootste B2C e-commerce-markt in de wereld. Ter vergelijking: de VS en Canada vertegenwoordigen samen ‘slechts’ 33,1% van de wereldwijde markt en Azië is goed voor ‘maar’ 25,6%. Het Oosten kan wel de snelste groeicijfers voorleggen.