‘Holiday Shopping’, of vlak voor de feestdagen gaan winkelen, kan voor behoorlijk wat stress zorgen. Voor zowel consumenten als retailers zorgt de drukte voor behoorlijk wat ergernis.

Vooral lange rijen bij de kassa’s veroorzaken acute stress en frustratie, zo blijkt. Zowel consumenten als retailers moeten zich voorbereiden op een hoop ergernissen door lange rijen bij de kassa’s. Overige veelgenoemde irritaties van shoppers zijn drukte, mensen die voordringen en chagrijnige kassamedewerkers. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van het onderzoeksbureau Reputation Leaders bij 4.524 respondenten in 9 landen (Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, Rusland, Singapore, GB en VS), in opdracht van PayPal.

Maar het zijn niet alleen invloeden van buitenaf die de pret tijdens het winkelen bederven, ook consumenten hebben zichzelf soms niet meer in de hand. Zo’n negen op de tien consumenten ziet met eigen ogen hoe medeshoppers zich misdragen, maar ook bijna de helft van de ondervraagden (45%) geeft toe zichzelf gênant te gedragen tijdens ‘Holiday Shopping’. Een op de zes consumenten schreeuwt naar familie tijdens het winkelen, maar ook voordringen, mensen afsnijden op weg naar het winkelcentrum, schreeuwen naar winkelpersoneel en parkeerplekken voor invaliden inpikken gebeurt regelmatig. In Frankrijk maakt maar liefst 17% van de ondervraagden zich schuldig aan die laatste twee.

Online en op voorhand Om de stress van ‘Holiday Shopping’ te vermijden gaan consumenten steeds meer op zoek naar alternatieven. Zo zegt 81% van de ondervraagde consumenten dit jaar een deel van zijn kerstinkopen online te gaan doen, voor een kwart zal dat de eerste keer zijn. Omdat ze dat zowel via mobiel, tablet als desktop zullen doen is het aangewezen dat websites van retailers ook op mobiele browsers werken. Het ontlopen van de drukte is voor 40% van de consumenten een reden om online te gaan winkelen en de helft van de consumenten heeft daarom alvast eerder dit jaar iets gekocht.