Sinds Georges Plassat de plak zwaait bij Carrefour is de Franse retailer aan een opmerkelijk herstel bezig. In de eerste helft van het jaar stabiliseerde de omzet van de keten en steeg de bedrijfswinst 5%. In Frankrijk zelfs met 75%.

De reorganisatie onder Plassat werpt zijn vruchten af voor Carrefour. Dankzij een consistentere prijzenpolitiek, een betere winkelinrichting, en meer regio-gerichte aanpak ging de recurrente bedrijfswinst van de groep met 4,9% vooruit (766 miljoen). De groepsomzet daalde lichtjes met 0,8% (36,5 miljard), maar bij constante wisselkoersen was er wel 1,4% groei. De nettowinst bedraagt 902 miljoen euro. In de eerste zes maanden van vorig jaar was dat maar 3 miljoen.

Vooral in thuisland Frankrijk doet Carrefour het goed. De verkoop steeg daar met 1% (zonder kalenderinvloeden) en de bedrijfswinst steeg met een spectaculaire 75,4%. De goede Franse cijfers compenseren deels die van de rest van Europa. Daar daalden de omzet met 4,5% en de courante bedrijfswinst met 76,4 %. Vooral in Zuid-Europa laat de crisis zich nog voelen.

In Latijns-Amerika verkocht Carrefour 13% meer, maar door wisselkoersverschillen schiet daar maar 1% van over. In Azië groeide de omzet 2,7%.“Temidden van verharde consumptietrends en schommelende wisselkoersen blijft Carrefour op koers”, klinkt het in een persbericht