Carrefour heeft opnieuw een grote supermarkt in het centrum van Brussel geopend. De nieuwe Carrefour Market Sint-Honoré, gelegen in de voetgangerszone aan de Kiekenmarkt, bevindt zich op een steenworp van de Anspachlaan en de meest bezochte supermarkt van het land.

Sinds de sluiting van GB Les Halles in 2012, beschikte Carrefour niet meer over een supermarkt in het Brusselse stadscentrum. Het opende wel veel winkels van de Express-formule, maar een Market ontbrak nog binnen de Vijfhoek. In mei waren er al geruchten dat Carrefour een Market-winkelzou openen in de Brusselse voetgangerszone. Na maanden van voorbereidingen is de opening van Carrefour Market Sint-Honoré ondertussen een feit. 

Opvallend is dat de nieuwe winkel zich op een steenworp bevindt van de AD Delhaize aan de Beurs, die bekend staat als de drukst bezochte supermarkt van het land. Hoe wil Carrefour hier de concurrentie mee aangaan? “Wij hebben niet de gewoonte om onze verkooppunten met die van andere enseignes te vergelijken, maar het is duidelijk dat deze winkel er is gekomen door de komst van de voetgangerszone. Uit onze onderzoeken, kwam er een grote vraag naar een grote en moderne supermarkt waar je snel boodschappen kan doen, naar voren,” legt woordvoerder Baptiste van Outryve uit.

Naast zijn ligging zijn de bijzonder ruime openingsuren een van de grootste troeven van Market Sint-Honoré. De winkel zal namelijk 7 dagen op 7 geopend zijn, van 7 uur tot 23 uur. Dat het om een echte supermarkt gaat, is duidelijk. De nieuwe winkel biedt op een oppervlakte van 800 m², verdeeld over twee verdiepingen, 12.000 referenties aan. 

 

 

De uitbater van de nieuwe supermarkt is Sadik Ouriaghli. Hij is geen onbekende bij Carrefour: dit is namelijk al zijn negende franchisewinkel. De man opende al 6 Express-winkels en 3 Market’s.

Winkelbezoek:

 

Ruim gevoel

Wat meteen opvalt bij het binnenkomen van de winkel, is het ruime gevoel. Daar hebben de lage rayons zeker iets mee te maken. De mezzanine op de eerste verdieping vergroot dat effect alleen maar.

Versmarkt

Zoals in de meeste supermarkten, is de groenten-en fruitafdeling het eerste dat de klant tegenkomt bij het binnenwandelen. “We verkopen hier ook groenten en fruit per gewicht. Niet enkel omdat hier een sterk groeiende vraag naar is, maar omdat toeristen zo ook één appel of één peer voor onderweg kunnen meenemen,” vertelt woordvoerder Baptiste van Outryve. De houten meubels geven de afdeling een mooie touch.

Gezond

Vlakbij de versafdeling vinden we een hele “gezondheidsrayon” terug met biologische producten, een assortiment zonder gluten, lactose,… “De winkel speelt in op de huidige consumptietrends en verzamelt zo’n 300 biologische en gezondheidsproducten op 1 eiland, zodat de klant snel al deze producten kan terugvinden,” klinkt het. Slim, aangezien de gezondheidstrend één van de sterkste in de markt is op dit moment. Op de gondolahoofden vinden we dan weer vooral Belgische bieren terug, een duidelijke presentatie die ongetwijfeld op toeristen mikt.

Ready-to-eat

Om te beantwoorden aan de behoeften van de stadsklant,  biedt de winkel daarnaast een ruim assortiment maaltijdoplossingen, verzameld in het ‘easy break’-meubel, waar we ook een bio-assortiment terugvinden.

Op de benedenverdieping vinden klanten ook nog een uitnodigende beenhouwerij, verse vis van het depot van Carrefour in Zeebrugge en brood dat de ganse dag wordt gebakken. 

Ethnische voeding

De ruime afdeling Wereldkeuken weerspiegelt dan weer het kosmopolitisch karakter van de hoofdstad, met producten uit de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Spanje, Mexico, Italië en Azië.

Made in Belgium

Door zijn centrale ligging zal de winkel ook veel toeristen over de vloer krijgen. Er wordt dan ook extra aandacht geschonken aan typisch Belgische producten, zoals de speciale bieren, chocolade, de koekjes van Destrooper etc. Deze worden dan ook mooi in de kijker gezet.

 

Lift of trap

Via een trap of de panoramische lift kunnen de klanten naar de mezzanine, waar ze een mooi uitzicht hebben over de winkel. 

Mezzanine

Terwijl de benedenverdieping vooral op massageklanten mikt, is de mezzanine er eerder om de noden van de buurtbewoners in te vullen. Hier vinden ze de parfumerieafdeling, drogisterij, dranken en droge voeding terug.