Er is een kleine bom op de supermarktwereld gevallen en meer in het bijzonder op zijn winkelwagens. De historische Franse leider, Caddie, heeft namelijk onlangs verklaard in staking van betaling te verkeren. Vanmorgen hebben de media bekendgemaakt dat de producent van winkelwagens door de tribunal de grande instance van Straatsburg in een gerechtelijke saneringsprocedure geplaatst zou kunnen worden. Stéphane Dedieu, CEO van de onderneming, verklaarde bovendien aan de AFP: "Wij zijn vandaag voor de rechtbank gedaagd om, mogelijk, in een gerechtelijke saneringsprocedure geplaatst te worden. Wij hebben vrijdag verklaard in staking van betaling te verkeren".

Het dossier is maandag door de rechtbank van Straatsburg onderzocht. Deze moest in de loop van de middag uitspraak doen. Die is inderdaad gedaan, want de handelskamer van de rechtbank van Straatsburg heeft besloten de onderneming voor zes maanden in een procedure van gerechtelijke sanering te plaatsen. Bovendien zijn twee bestuurders benoemd. Over twee maanden moet de eerste activiteitenbalans worden opgemaakt.

Caddie heeft in Frankrijk 500 werknemers in dienst en zou momenteel te kampen hebben met een "liquiditeitsprobleem van voorbijgaande aard". De salarissen van de maand februari moeten betaald worden uit het garantiefonds voor loonbetaling. Volgens de secretaris van de ondernemingsraad, Christophe Zink, hadden de werknemers begin februari een brief geschreven aan de Franse presidente Nicolas Sarkozy, zijn steun aan de onderneming en de directie te betuigen. "Wij zoeken investeerders. Er zijn wegen. De staat stelt alles in het werk om ons in contact te brengen met kopers", aldus de heer Dedieu.

Onder invloed van de crisis is Caddie van een omzet van 110 miljoen euro per jaar gezakt naar 85 miljoen in 2011. Maar volgens Stéphane Dedieu is dat niet de enige reden, "het is een onderneming die vooral op zijn verworvenheden teert, met een vergrijzende groep aandeelhouders die de overgang onvoldoende hebben voorbereid. In 2011 vertoonde de onderneming een verlies van 10 miljoen euro, waarvan de helft verband hield met een herstelplan dat twee jaar geleden was gelanceerd. Caddie bracht zijn activiteiten vervolgens in Drusenheim bijeen en organiseerde een plan voor vrijwillig vertrek, waarna het aantal werknemers met 220 afnam. Er ontbreken momenteel echter nog 15 miljoen euro om het machinepark te moderniseren.

In 2011 heeft Caddie 850.000 winkelwagens geproduceerd. De onderneming belevert 70% van de Franse markt en heeft een dochteronderneming in China en in Portugal. Maar op de andere markten, te beginnen met de onze, is het bedrijf de laatste jaren ruimschoots ingehaald door Wanzl.