Non-foodretailers krijgen het steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden. Tegen midden april stapelen de verliezen zich op tot 2 miljard euro, zegt Pierre-Alexandre Billiet, ceo van Gondola. Hij doet enkele voorstellen om non-food winkels te ondersteunen.

De coronacrisis hakt er zwaar in bij de non-foodretail. De maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, snijden zwaar in de omzet. “Tussen 15 maart en 15 april lopen de verliezen op tot 2 miljard euro”; aldus Pierre-Alexandre Billiet, die vandaag enkele voorstellen doet om non-foodretailers te ondersteunen. 

1) Eens de lockdownmaatregelen voorbij zijn, moet er voorrang gegevenworden aan winkels die lokale producten verkopen, zegt Pierre-Alexandre Billiet. “Iedereen zal zich haasten om terug te vallen op de wereldwijde industrie, met het gevaar dat er een tekort aan grondstoffen is. We moeten onafhankelijk leren worden. Winkels die lokaal kopen, zullen meer weerstand hebben en meer kansen om te overleven nadat ze financieel gered werden.”

2) De overheid moet renteloze lening voorzien om terug cashflow in de winkels te krijgen. “Modeketens, om dat voorbeeld te geven, zijn bezig met het kopen van hun wintercollecties, maar omdat hun winkels dicht zijn, hebben ze niet de nodige middelen om dat te doen.”

3) Moedig mensen aan om lokaal te kopen. “Elk jaar geven Belgen 10 miljard euro in het buitenland, het zij in winkels, het zij online. In plaats van consumenten een blanco cheque te geven, kan je ze een abonnement geven bij lokale ketens eens de winkels terug opengaan.” Er is ook nood aan opleiden, aan mensen duidelijk maken op welke manier we best consumeren.

4) Grote landen als de VS, Duitsland en Frankrijk kondigden aan dat ze honderden miljarden euro willen vrijmaken voor het ondersteunen van hun economie. “Dat is een bedreiging voor Belgische ondernemingen, die makkelijker in buitenlandse handen kunnen vallen. We hebben daarom nood aan een plan dat familiebedrijven beschermt.”

5) De ontwikkeling van een nationaal blockchainplatform, een vorm van artificiële intelligentie die moet toelaten dat kleine winkels hun aankopen en investeringen groeperen, zonder hun onafhankelijkheid te verliezen.