Het is moeilijk om er een cijfer op te plakken, maar hold-ups bij retailers gebeuren wel degelijk, vooral tijdens de eindejaarsperiode. Sommige distributeurs houden daar rekening mee en zorgen er preventief voor dat de slachtoffers psychologische begeleiding krijgen. Michael Beernaert, hoofd van de afdeling diefstalpreventie bij Colruyt, legt uit wat er zoal voorzien is.

Hold-ups zijn een apart geval in het register van de winkeldiefstallen. Hoeveel van dit soort gewapende diefstallen er per jaar in België voorvallen is moeilijk in te schatten. Waarschijnlijk omdat het een gevoelig onderwerp is dat voor ‘slechte reclame’ zorgt en de emoties hoog doet oplaaien. Om een algemeen idee te krijgen van hoe het in Europa zit met hold-ups, raadpleegden we het onderzoek ‘Retail Security in Europe’ van de wereldleider inzake verliespreventie voor de retailsector Checkpoint Systems. In die studie wordt aangekondigd dat het de supermarkten zijn die het grootste verlies lijden door winkeldiefstallen. Die zouden vorig jaar in Europa goed geweest zijn voor 2,6% van de omzet. België doet het iets beter met zowat 2,4%, wat nog steeds 420 miljoen euro per jaar vertegenwoordigt.

Toch zijn hold-ups op winkels niet zo zeldzaam als men op het eerste gezicht zou denken. Zo werden de louis delhaize Mercure in Jette en de Colruyt in Wemmel, die erg dicht bij elkaar liggen, in april jongstleden op enkele minuten tijd overvallen. De Carrefour Market van de ‘Cité Modèle’ in Laken (eveneens in Brussel) was in juni ook het slachtoffer van een hold-up, waarna in augustus de Lidl van Thuin volgde. En dat zijn nog maar enkele voorbeelden. Hoewel de supermarkten voorbereid zijn op dit soort van incidenten, is het niet altijd makkelijk om te weten hoe iedereen zal reageren eens ze daadwerkelijk oog in oog staan met een dader. Daarom worden er door de grote ketens vooraf een aantal procedures in stelling gebracht.