Annick Van Overstraeten staat sinds 2020 aan het roer van Le Pain Quotidien. Zij praat met Gondola over de toekomst van een bakkerij- en restaurantketen in volle ontwikkeling. In België wil Le Pain Quotidien in totaal 32 winkels behouden, maar op internationaal niveau is het de bedoeling om dertig nieuwe vestigingen per jaar te openen! 

Zoals elke keten die zich richt op “out-of-home”-catering, heeft Le Pain Quotidien de voorbije drie jaar woelige waters doorzwommen en koers trachten te houden tegen hoge golven en zware stormen. De bemanning moest wel enkele matrozen aan wal achterlaten - in Groot-Brittannië moest een groot aantal vestigingen de deuren sluiten - maar start het jaar 2024 met sterke internationale ambities, van niet minder dan dertig nieuwe verkooppunten per jaar! Le Pain Quotidien is nog altijd in Belgische handen, dankzij het aandeelhouderschap van private equity M80 en de industriële en financiële holding Cobepa. Op die Belgische thuismarkt kon Le Pain Quotidien zijn netwerk boven water houden, met niet minder dan 25 geïntegreerde verkooppunten en zeven verkooppunten in franchise. De keten heeft in ons land vooral geïnvesteerd in de renovatie van winkels en een grotere oppervlakte, en voorziet hier enkel nog uitbreiding in de vorm van franchise. Het credo van Le Pain Quotidien is echter sinds de oprichting in 1990 niet veranderd: een keten van restaurants gespecialiseerd in bakkerij- en patisserieproducten, met aandacht voor kwaliteit, gezelligheid en authenticiteit. “Dankzij ons DNA kunnen we ons duidelijk onderscheiden van de concurrentie”, stelt Annick Van Overstraeten, CEO van Le Pain Quotidien, die eerder meeschreef aan het succesverhaal van Lunch Garden, eveneens in de functie van CEO.