Maar liefst 8 miljard euro verdween vorig jaar in de zakken van buitenlandse winkels. Belgen doen namelijk steeds vaker hun aankopen op buitenlandse webshops of kiezen ervoor om te gaan grensshoppen. Comeos trekt daarom aan de alarmbel, zo schrijft De Tijd.

Elk jaar geven Belgen 100 miljard euro uit aan voeding, huishoudtoestellen, kleding, enzovoort. Een groot deel daarvan gaat echter naar het buitenland. Volgens De Tijd verdween er vorig jaar maar liefst 8 miljard euro, ofwel zo’n 8%, in de zakken van buitenlandse winkels. En dat fenomeen zet zich al enkele jaren door.

Het is vooral de verkoop bij de buitenlandse webshops die de laatste jaren fel toeneemt. Het succes van platformen als Amazon of Coolblue blijft maar groeien. Zo vertienvoudigde de omzet van wat Belgen bij buitenlandse webshops kopen van 0,5 naar 5,5 miljard euro, aldus de Vlaamse krant. Maar dat blijft niet zonder gevolgen. Volgens Comeos zorgde de populariteit van de buitenlandse webshops ervoor dat ruim 30.000 Belgische jobs verdwenen. 

Fashion krijgt er het zwaarst van langs

De sector die daarbij het meest getroffen wordt, is de mode. Die is online de sector die het meest vertegenwoordigd is. De omzet van de fashionwereld  daalde in het tweede kwartaal van 2018 maar liefst 7,4%, waardoor het de tegenvallende resultaten van het eerste kwartaal -(5,2%) vervolgde. 

Hoewel slechts 1,5% van de voeding online wordt gekocht, voelen ook de supermarkten de gevolgen van de e-commerce. "Ze verkopen minder omdat consumenten - gelukkig maar - minder verspillen, maar ook omdat meer mensen buitenshuis eten. Dat merken we ook aan de stijging van de omzetten van de restaurantketens en de school- en bedrijfscateraars", verduidelijkt Dominique Michel, CEO van Comeos, aan De Tijd. "Maar ook de Hello Fresh’en van deze wereld pikken een deel van de koek in. En die leveren vanuit Duitsland."

De belangrijkste reden dat klanten kiezen voor buitenlandse webshops? De lagere prijzen. "Vooral in elektro en kleding vinden we grote verschillen terug", vervolgt Dominique Michel. "‘Dat veroorzaakt een nooit geziene druk op de prijzen. Een koffieapparaat dat voor 240 euro in de Belgische rekken ligt, kost bij een Chinese aanbieder op Amazon 200 euro. Is het toeval dat dat net samenvalt met het btw-bedrag? Veel online handelaars, zeker degene die op marktplaatsen buiten Europa zitten (Amazon, Alibaba), rekenen geen btw aan, waardoor hun prijzen minstens een vijfde lager liggen."

Comeos roept dan ook om om de wetgeving soepeler te maken en vraagt om meer begrip bij de vakbonden voor verandering en vernieuwing.