#2 Impulsproducten hebben danig te lijden gehad onder de gezondheidscrisis en de sanitaire maatregelen in de winkels. Hoe is de situatie vandaag? Ontdek het in onze mini-reeks. Nu is het de beurt aan aanstekers. 

Impuls draait niet alleen om snoepgoed, pers, drank of tabak. Er zijn ook alledaagse accessoires die vaak worden vergeten, zoals aanstekers. Nathalie Roisin, woordvoerster van Colruyt, bevestigt dat de verkoop met 10% is gestegen, maar merkt op dat een derde van die groei waarschijnlijk te danken is aan een inhaalbeweging na de afzwakking van de coronacrisis. “De trend lijkt de curve van de tabaksverkoop te volgen, die sinds begin 2021 is afgezwakt.” Het is geen verrassing dat het bestverkochte product de klassieke BIC-aansteker in multipack is.

De categorie aanstekers doet het in feite zelfs nog beter, aangezien deze zowel rokers als niet-rokers omvat. Volgens Augustin Dubois, productmanager aanstekers bij BIC, “zijn 48% van de mensen die een aansteker kopen niet-rokers, die hem gebruiken om een barbecue of een kaars aan te steken. Voor deze specifieke behoeften hadden wij al huishoudaanstekers, maar bieden we nu ook een multifunctionele zakaansteker aan, die het voordeel heeft van een langere tuit, waardoor de gebruiker zijn handen uit de buurt van de brandende vlam kan houden.”

De verschillende gebruikstoepassingen ontwikkelden zich sterk tijdens de lockdown, wat de mensen de tijd gaf om hun keuze aan te passen. Ook het gebruik van huishoudaanstekers nam toe. “Als het om zakaanstekers gaat, gebruikt 72% van de mensen ze als ze iets moeten aansteken en 70% van de mensen doet dat elke dag”, zegt Augustin Dubois. De verkoop van aanstekers, die alledaagse producten zijn, hangt dus niet alleen af van de verkoop van tabak. “De markt blijft relatief stabiel in volume, maar heeft een sterke neiging tot waardestijging dankzij impulsaankopen en versierde aanstekers of gebruiks- en multifunctionele aanstekers.” En gedecoreerde aanstekers lijken een mooie plaats in te nemen in de impulshitparade: “Gedecoreerde en innovatieve aanstekers zijn de belangrijkste groeifactoren op de aanstekermarkt. We ontwikkelen voortdurend nieuwe series gedecoreerde aanstekers om de impulsmarkt te ontwikkelen, aangezien bijna 70% van de consumenten bereid is meer uit te geven voor een decoratie die zij mooi vinden.”

Andere trends die Augustin Dubois heeft waargenomen? De consumenten geven voorrang aan de kwaliteit en de veiligheid van aanstekers, maar zijn ook bezorgd over de milieucriteria, hetgeen een weerslag heeft op de verkoop. Nathalie Roisin bevestigt dat Colruyt steeds meer aandacht besteedt aan deze parameter: “De nieuwe producten waar we naar kijken hebben vooral te maken met duurzaamheid: aanstekers die gerecycleerd kunnen worden of gemaakt zijn van gerecycleerde grondstoffen... Sommige merken sluiten aan bij de waarden van de consument door producten aan te bieden met een kleinere impact op het milieu.”

Maar fantasie blijft de meest effectieve drijfveer. “We kunnen verkooppieken waarnemen bij promoties die door BIC worden aangeboden om de verschillende periodes te animeren. We creëren ook regelmatig speciale gedecoreerde series om de bijzondere momenten van consumenten te begeleiden. Bijvoorbeeld het aanbieden van de nationale driekleur tijdens voetbaltoernooien, of de eindejaarsactie ‘Trendy Chic’, waarbij aanstekers in goud- en zilverkleuren worden aangeboden voor de feestdagen.”

De bestverkochte aanstekers op de markt blijven de aanstekers met vuursteentjes, maar ook de nieuwe veelzijdige elektronische aanstekers doen het goed. “Ze hebben een hoog impulspotentieel. De manier waarop mensen kopen hangt af van het verkoopkanaal: multipacks zijn populairder in de retail, terwijl in de krantenwinkels, tabakswinkels en benzinestations de individuele verkoop de overhand heeft.”

Snoep

Bent u benieuwd naar het vorige artikel uit onze mini-serie? 

Klik hier!
Snoep

Gondola Magazine

Dit artikel komt uit de september editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!

Klik hier!
Gondola Magazine