Klant in de kijker: McCain

Lien Justé

McCain Foods
Senior Product Manager Retail Benelux

Kunt u ons iets meer vertellen over het Bistro Style-verhaal?

Met het Bistro Style gamma hebben we ons geïnspireerd op de hippe foodtrucks, trendy gourmetburgerketens en gezellig bistro’s. Kortom op plekken die vrijdagavond de place to be zijn. 

Bij McCain  gaan we resoluut voor unieke en innovatieve producten. Met ons gamma Bistro Style zijn we hier echt in geslaagd met 2 unieke frieten. We hebben enerzijds de “Rustieke frieten met schil”, die authenticiteit uitstralen en anderzijds hebben we met Patat’Dip een verrassende U-vormige friet,  perfect om mee te dippen.

Met Bistro Style hebben we het perfecte antwoord voor de consument  om zichzelf, hun familie, hun vrienden mee te verrassen of plezier mee te doen. Het gaat er echt om om eens iets anders te doen, “iets lekkers anders”. De consumenten heeft ons hierin gevolgd want beide Bistro Style-referenties zijn onlangs verkozen tot “product van het jaar 2018”.

Belangrijk is ook dat het product kan bereid worden in de friteuse, de oven, en de airfryer. 

Hoe heeft u het Bistroverhaal vertaald naar de retailers?

We wilden ook in onze communicatie naar retailers vernieuwend zijn. Retailers moesten onmiddellijk mee zijn met ons “Bistroverhaal” en de beleving errond.  Voor de presentatie gebruikten we een authentieke bistro ‘menukaart’, waarna we een degustatie organiseerde in een bistrosetting Onze communicatie naar de winkels moest impactvol zijn maar moest wel het bistrogevoel uitademen.  Na wat studiewerk en overleg met Gondola kwamen we tot de conclusie om onze publireportage te brengen als een “pop-up”. Lekker opvallend en Pop-Ups zijn nu eenmaal ook in de Foodieswereld echt hip en trendy. Perfecte fit dus!!! 

Waarom hebt u voor Gondola gekozen om te communiceren over uw lancering?

Gondola is een magazine met een zeer goed bereik, tot op individueel winkelpunt, in de Belgische distributie. Het magazine is zeer kwalitatief en nodigt uit om te lezen. Het is een magazine dat makkelijk wordt bewaard en gelezen wordt door meerdere personen binnen een organisatie. Gondola brengt zeer actuele onderwerpen onder de aandacht en dit zowel online als offline. Retailer en leverancier komen voldoende aan bod. De onderwerpen gaan van categorie reviews tot meer uitgewerkte trends in de distributie.

Waarom hebt u gekozen voor een pop-up?

De pop-up zet zowel ons product als ons Bistroconcept echt in de kijker. Het concept van pop-up restaurants en foodtrucks popping-up is echt hip vandaag. Bovendien popt het middenblad up als je het magazine opent. Je ziet duidelijk de frietjes met schil en doordat de pop-up zo groot is, krijg je echt het gevoel dat er een puntzak voor je neus staat. 

Nu we ieders aandacht hadden (wie staat er niet even stil bij lekkere frietjes?), konden we onze kernboodschappen in een oogopslag meegeven: 2 snits, de bereidingsmogelijkheden in friteuse, oven en airfryer, en een ondersteunende studie die het succes aantoonde. Meer hadden we niet nodig. 

Wat waren de reacties op uw communicatie in Gondola Magazine?

De retailers vonden het een leuke, opvallende en originele manier om ons product in de kijker te zetten. Het feit dat we consistent waren in heel onze aanpak werd enorm gewaardeerd. We zijn ervan overtuigd dat we de retailer hebben overtuigd van Bistro Style, omwille van onze totaalervaring die we rond de introductie hadden gecreëerd. En natuurlijk de kwaliteit van onze frietjes.

Janna Salhoume

Sales Manager Media 

T +32(0)2 616 00 40

E  j.salhoume@gondola.be

Janna Salhoume