Peter Isaac, CEO Jumbo België: “We willen geen prijzenoorlog ontketenen”

Zorgt de komst van Jumbo naar België voor een schokgolf, zoals velen verwachten? Gondola trok naar het hoofdkwartier van Jumbo voor een exclusief gesprek met Peter Isaac (51), de man die ervoor moet zorgen dat de supermarkt in België een succesverhaal wordt.

 

Peter Isaac komt met stevige tred de vergaderruimte in het hoofdkwartier van Jumbo binnen. De managing director van Jumbo België maakt voor het eerst tijd vrij voor de pers sinds hij op 1 september begon met een nieuw hoofdstuk in zijn carrière. De Nederlandse supermarkt wil België veroveren, daar kan geen misverstand over bestaan, maar het moet wel goed doordacht en stap per stap gebeuren, benadrukt hij. “We openen in april of mei een kantoor in Brasschaat, van waaruit het Belgische team zal werken. In totaal zullen we met zo’n 20 à 25 mensen zijn. Daarmee benadrukken we dat we op een duurzame manier op de Belgische markt willen aanwezig zijn. We willen een vaste speler zijn in Vlaanderen en in België.”

 

Het kantoor in Brasschaat komt Peter Isaac niet slecht uit. Vandaag pendelt hij elke dag 150 kilometer van Lokeren naar het Nederlandse Veghel: een flinke hap rijden. Niet dat hem dat afschrikt. Jumbo op de kaart zetten in België is een uitdaging waar hij graag zijn schouders onder zet. “Jumbo en ik hebben verschillende verkennende gesprekken gevoerd, maar ik was al heel vlug overtuigd van het verhaal. Dit is een geweldig bedrijf met een geweldige winkelformule, die een verschil kan maken in België. Het is een beetje een jongensdroom die uitkomt voor mij. Wie krijgt er de kans om een supermarkt vanaf nul op te bouwen in een land? Ik denk dat er weinig mensen ‘nee’ zouden zeggen tegen zo’n uitdaging.”

 

Op welke manier kan Jumbo het verschil maken in België?

 

We hebben een unieke formule, waarbij zowel prijs, service, gemak als assortiment een belangrijke rol spelen. We zorgen ervoor dat de klant niet meer moet kiezen tussen die elementen. Wij zijn niet alleen een prijsvechter, zoals we verkeerdelijk wel eens genoemd worden. We zijn veel meer dan dat. We hebben een heel ruim assortiment, dat we gaan aanpassen aan de Belgische markt. Als je bijvoorbeeld kijkt naar water, dan zie je dat dat in Nederland een vrij beperkt schap is de supermarkt, terwijl dat in België groter is, met enkele lokale merken. Het wordt dus de Nederlandse formule met een Vlaams sausje erover. Dat moet ook. We willen zo dicht mogelijk bij de klant staan. Dat zal je ook merken aan de taal die we in de winkel gebruiken. Sommige typisch Nederlandse woorden klinken vreemd voor Vlamingen. We willen daar tot in het kleinste detail alert voor zijn.

 

Hoeveel winkels gaan jullie openen?

 

Als alles goed gaat, openen we er dit jaar drie, waarvan één in Pelt, op De Koel 16B, die in november opent. Volgend jaar willen we nog eens twaalf à vijftien winkels openen.

 

En op termijn?

 

We zien in Vlaanderen op termijn mogelijkheid voor ruim honderd winkels. Dat moet ook onze ambitie zijn, vind ik. In eerste instantie zullen we met onze klassieke supermarktformule naar België komen, daarna moet het ook mogelijk zijn dat we met Foodmarkt  (verssupermarkt met eetgelegenheid, red.), en Jumbo City (kleinere stadswinkels, red.) de grens oversteken. Maar we concentreren ons nu op de Jumbo supermarkt. Alles op zijn tijd. We zullen in de toekomst ook online aanwezig zijn: het is de bedoeling dat we hetzelfde aanbieden als in Nederland. Maar ook dat is niet voor meteen. Eerder over twee jaar, als we goed en wel uit de startblokken geschoten zijn. We doen alles stap per stap.

 

Welke locaties bekijken jullie voor jullie winkels?

 

We hebben een plan voor heel Vlaanderen. Eens de twaalf à vijftien winkels er zijn volgend jaar zullen we qua geografische spreiding een beetje overal aanwezig zijn. We kijken in eerste plaats naar potentieel klantenbereik en bereikbaarheid. Concreet betekent dat kleine en grote steden. Pelt is daar een voorbeeld van. Namen van andere locaties kan ik nog niet geven, omdat de procedures nog lopen. Ik wil geen informatie geven die ik daarna terug moet inslikken.

 

Is het moeilijk om goeie locaties te vinden?

 

Goeie locaties vinden is niet zo moeilijk. We hebben al tientallen vestigingen vastliggen, maar in België is er een vergunning- en een bouwtraject waar je rekening mee moet houden. En dat is toch moeilijker dan in Nederland. In België hangt er een zekere mate van onzekerheid rond: als er iemand een bezwaar indient, heb je al automatisch vertraging. We zijn er gerust in dat dat allemaal goed komt, maar het zorgt toch voor een langere looptermijn.

 

Kijken jullie ook naar Brussel en Wallonië?

 

We hebben daar absoluut geen plannen voor op dit moment, maar als alles goed loopt in Vlaanderen lijkt dat me geen onlogische stap.

 

Delhaize kondigde onlangs driehonderd nieuwe winkels aan, ook Albert Heijn voert het aantal winkels op. Dreigt er verzadiging op de Belgische markt?

 

Als je puur naar de cijfers en naar het aantal supermarkten per inwoner kijkt, zou je dat kunnen zeggen, maar ik denk eerlijk gezegd van niet. Als je als supermarkt vernieuwend kan zijn en diversiteit aanbiedt, is er nog veel potentieel op de Belgische markt. Het feit dat Delhaize en Albert Heijn die aankondigingen doen, geeft aan dat zij ook dat idee hebben. Wij hebben een formule die zowel in Nederland als in België uniek is.

 

 

Op communicatievlak zit het wel goed: sinds de aankondiging dat Jumbo naar België komt, is er in de media heel veel aandacht voor jullie.

 

We hebben die aandacht niet zelf gezocht, maar het is natuurlijk wel leuk. Ik interpreteer het ook positief: het geeft aan dat de Vlaamse consument nieuwsgierig is naar wie we zijn en naar wat we te bieden hebben. Dat sterkt ons in de overtuiging dat er plaats is voor ons in België. Misschien kent niet iedereen ons even goed, maar het is aan ons om daar verandering in te brengen.

 

U bent geen prijsvechter, benadrukt u. Nochtans verwachten velen een prijzenoorlog tussen Jumbo en Colruyt.

 

We zijn niet van plan een prijzenoorlog te voeren. We staan voor een combinatie van factoren, daar ligt onze nadruk op. Prijs is maar één element. Ik denk dat wij ten onrechte een prijsvechter genoemd worden. Dat is een beeld dat hardnekkig blijft bestaan, maar dat moet bijgesteld worden. Assortiment is voor ons even belangrijk. Colruyt is marktleider in België: het is logisch dat we ook daar hopen klanten te overhalen om fan te worden van Jumbo. Maar Delhaize is ook een concurrent: zij hebben een breed assortiment. Dat hebben wij ook.

 

Maar toch: komen er Nederlandse prijzen in België?

 

Je kan prijzen in landen niet vergelijken. Je zit met andere BTW-tarieven, andere accijnzen, andere parameters, en ook een ander assortiment. Je kan niet zeggen dat je Nederlandse prijzen gaat hanteren. Dat is vooral een commerciële uitspraak, maar strikt genomen klopt dat niet. We gaan ons positioneren op de Belgische markt, met lage prijzen en een groot assortiment.

 

In Nederland geven jullie wel een laagste prijsgarantie. In België niet?

 

Dat wil ik niet zeggen. Hoe we het precies gaan aanpakken, moeten we nog bekijken. We bekijken volop wat de prijsverhoudingen op de Belgische markt zijn. We willen onze klanten lage prijzen aanbieden. Over laagste prijzen doe ik geen uitspraak. In geen enkele richting. Daar is het nu nog te vroeg voor. Geef ons tijd. Ik herhaal: we willen geen prijzenoorlog voeren.

 

Albert Heijn lanceerde onlangs een 1+2 gratis promotie. Daarmee anticiperen ze volgens sommigen op jullie komst.

 

Er wordt veel geïnsinueerd, maar er werken op dit moment ook andere krachten op de Belgische markt. Sommigen proberen hun marktaandeel te vergroten. Wij hebben daar niets mee te maken. Wij zijn nog niet in België.

 

België is een markt waar veel met promoties gewerkt wordt. Hoe gaan jullie daar mee om?

 

We garanderen een lage prijs het ganse jaar door. We onderscheiden ons daarmee, niet met harde promotie-acties. We kijken sowieso niet naar anderen. We geloven heel erg in wat we doen en wat we de consument te bieden hebben.

 

De ceo van Delhaize België noemde de komst van Jumbo naar België een non-event. Wat vindt u daarvan?

 

(haalt de schouders op) Dat moet u aan Delhaize vragen. Die uitspraak is voor hun rekening. Zij mogen uitspraken doen, wij kijken naar onszelf. Er wordt veel gespeculeerd over de impact die onze komst zal hebben op de Belgische markt, maar het is niet aan ons om daar uitspraken over te doen.

 

U hebt meer dan 25 jaar ervaring in de retailsector, eerst bij Aldi, daarna bij Lidl. Toch is dit iets helemaal nieuws voor u.

 

Ja, absoluut. Maar het verhaal van Jumbo spreekt me enorm aan. Het is een familiebedrijf en ik voel veel vertrouwen van de familie Van Eerd. Dat maakt het heel aangenaam. Jumbo België heeft een team met veel ervaring. Ik heb een commercieel directeur die Belgisch is, Pieter Ceuleers, die van Colruyt komt, maar aan de andere kant ook sales director Maarten van der Aa, die al twintig jaar voor Jumbo werkt. Het is belangrijk die combinatie van mensen te hebben: enerzijds het DNA van Jumbo, anderzijds de Vlaamse aanpak en knowhow.

 

Wanneer zal u tevreden zijn over uw werk?

 

Als de Vlaamse klanten een positieve score geven aan onze winkel. En als hij onze winkel accepteert en positief evalueert. Je moet klant verrassen en blij maken. Als we daarin slagen, ben ik tevreden.

 


 

Dit exclusieve interview verschijnt in de volgende editie (maart) van Gondola Magazine. Heeft u nog geen abonnement? Schrijf u dan snel in! 

 

Auteur: 

d.soenens@gondola.be