Jumbo nadert de Belgische markt met rasse schreden. Gisteren kondigde de retailer nog aan dat de eerste locaties officieel vastliggen en dat de Nederlandse keten volop aan een “dedicated organisatie” voor zijn Belgische vestigingen werkt. Daarom spraken we met Ton Van Veen, CFO bij Jumbo, die ons de eerste details over de Belgische Jumbo strategie prijsgaf.

Kunt u ons misschien iets meer vertellen over de eerste winkels?

Waar de winkels gelegen zijn kan ik nog niet zeggen, maar het gaat om een tiental contracten die werden getekend. Het gaat daarbij enkel om Vlaamse winkels waar we zullen werken met een lokale organisatie. We kiezen bewust overwegend voor Belgische medewerkers, omdat zij de Belgische markt natuurlijk het best kennen. Bovendien creëren we zo op maatschappelijke vlak een meerwaarde. Bij de overstap van Nederland naar België is zorgvuldigheid noodzakelijk. De Belgische consument verschilt immers op bepaalde onderdelen van de Nederlandse consument en daarom is het belangrijk om ons volledig aan te passen aan zijn noden en wensen. En dat kunnen we nu eenmaal het best met medewerkers die de Belgische consumptiegewoontes van binnen en van buiten kennen.

Hoe zit het met het assortiment, zal dat ook aangepast zijn aan de Belgische voorkeuren?

Ja, naast onze oorspronkelijke Jumbo-formule met onze 7 zekerheden (verse producten, het ruimste aanbod, een persoonlijke service, de laagste prijs, vlot winkelen, niet tevreden/geld terug, en de wensen van de klant die centraal staan), stemmen we ons aanbod af op de Belgische consument. Zo zullen we in onze vestigingen ook een assortiment met specifieke Belgische producten aanbieden. Die zullen we bovendien ook vanuit België sourcen, aangezien we die in Nederland natuurlijk niet voorhanden hebben.

Belgische klanten zullen met andere woorden naast het grootste assortiment, de scherpste prijs én de beste service, ook kunnen genieten van typisch Belgische producten.

U haalt meteen ook een gevoelig thema aan. De prijspositionering, hoe zit het daarmee?

Wat de prijspositionering betreft behouden we onze formule. Ook in België zullen we dus de laagste prijs garanderen. Wij bieden klanten immers de zekerheid dat ze bij Jumbo de laagste prijs krijgen. Vinden ze elders toch een vaste prijs die lager is, dan passen wij die gewoon aan en krijgt de klant het product gratis.

Daarmee begeeft u zich natuurlijk wel in het rechtstreekse vaarwater van Colruyt.

Dat klopt, maar dat is nu eenmaal onvermijdelijk. Concurrentie heb je immers overal. In Nederland hebben we ook veel concurrenten die inzetten op de laagste prijs. Denk daarbij aan een Lidl, Aldi of gewoon regionaal sterke ketens zoals Nettorama en Dirk van de Broek. Daar kun je niet omheen. Wij moeten gewoon proberen om de klant te overtuigen van onze kwaliteiten. En dat doen we door in te zetten op een sterke communicatie, een goede service, een scherpe prijs en een ruim aanbod met een focus op unieke producten. Bovendien bieden we daarnaast ook verschillende extra’s.

Zoals?

Jumbo biedt klanten niet enkel een reguliere winkel aan waar ze hun boodschappen kunnen doen, we focussen ook echt op beleving. Zo hebben we onze Foodmarkten, stadwinkels en snelwegrestaurants, en kunnen klanten bijvoorbeeld ideeën opdoen of vragen stellen over recepten aan onze chefs in de winkel. Daarnaast bieden we ook een inspirerende e-commercebeleving, zodat we klanten nog meer comfort kunnen bieden. Kortom, onze focus ligt op een echte omnichannel ervaring waarbij we proberen om klanten de integrale beleving te bieden. En net door die beleving denken wij ons te kunnen onderscheiden van andere spelers in de markt. Bovendien is onze winkeluitstraling anders dan die van bijvoorbeeld Colruyt en dat moet consumenten overtuigen om bij ons te komen shoppen.

U heeft al een duidelijk idee welke kant het op moet met Jumbo België, maar welke winkelmodellen zal u daarbij gebruiken?

Zowel geïntegreerde als franchise-winkels behoren tot de mogelijkheden. Het is heel goed denkbaar dat we in het begin starten met winkels in eigen beheer. Dat is gemakkelijker om te beginnen op een nieuwe markt. We moeten eerlijk blijven met onszelf: in het begin zullen er natuurlijk altijd enkele kinderziektes opduiken. En dan is het gewoon makkelijker om die fouten recht te zetten met eigen winkels, aangezien de franchisenemers dan niet hoeven op te draaien voor de leerkosten. Op termijn bestaat de kans dat we ook franchisewinkels zullen openen. We voorzien immers weldegelijk belangstelling van franchisenemers, dat is nu al het geval bij Nederlandse franchisenemers die mogelijk een winkel willen openen in België. Dus dat is zeker nog een optie. 

Voor het zover is, moeten u de Belgische consumenten natuurlijk nog laten kennismaken met Jumbo. Hoe wilt u hun harten veroveren?

Eerst en vooral is het belangrijk dat Belgische consumenten vertrouwen in ons krijgen en dat we dat zorgvuldig opbouwen. We zullen de Belgen stap voor stap proberen te overtuigen, want we merken dat veel Belgen nogal terughoudend zijn tegenover Nederlanders. Ze vinden ons vaak arrogant. Daarom moeten we extra ons best doen om ook hun hart te veroveren. We zullen ons daarbij op een bescheiden manier moeten opstellen en vooral proberen om zo veel mogelijk te leren. Zo gaan we ons uitgebreid verdiepen in de Belgische wetgeving, de Belgische consumptiegewoontes, de Belgische retail,… om de markt nog beter te begrijpen. Al denk ik dat we zeker een voordeel hebben dat we een familiebedrijf uit het zuiden van Nederland zijn. Hoewel winst natuurlijk belangrijk is, draait het bij ons meer om de klant. Als familiebedrijf zijn we rond de klant gebouwd. We volgen hun noden en wensen nauwkeurig op en proberen de verwachtingen van de klanten te overtreffen. En dat willen we ook in België gaan doen.

Naast vertrouwen en een focus op de klant, is tot slot ook de goede uitvoering van de formule belangrijk. Als je de consument laat zien dat de formule goed werkt, zullen ze immers sneller terugkomen.

Wat is volgens u de grootste challenge voor Jumbo?

Onze weg vinden op de Belgische markt. Natuurlijk is ook het vinden van goede locaties altijd een uitdaging, maar aangezien we onze huidige locaties vrij snel gevonden hebben, valt dat wel mee. Het is eerder het Belgische retaillandschap dat ons voor een uitdaging stelt. België is voor ons een nieuw gebied dat we nog moeten ontdekken en dat zullen we stap voor stap doen. We focussen daarbij op lange termijn. Zo is het voor ons belangrijker om een lange groei op een duurzame manier te verzekeren, dan te snel te groeien en niet zorgvuldig genoeg onze strategie uit te werken.

Dat brengt ons natuurlijk naadloos bij de vraag of de opening nog steeds tegen eind 2019 gepland staat.

Ja, daar gaat niks aan veranderen. Nu zijn we volop bezig met de voorbereidingen. Daarbij focussen we ons op het uitbouwen van een lokale organisatie en het zoeken naar vestigingen. Pas als alles klaar is en de eerste winkels geopend zijn, kunnen we bekijken hoe onze supermarkten in België onthaald worden en of we al dan niet op korte termijn nog nieuwe winkels openen. Het haalt immers niet uit om te snel te handelen. Het is beter om de openingen zorgvuldig voor te bereiden en onze intrede op de markt op een zo feilloos mogelijke manier te laten verlopen. Dan te snel te veel winkels te willen en zo onze kans op een goede intrede in de Belgische retailmarkt te verspelen.