Fotoreportage: het nieuwe winkelconcept van Albert Heijn

Albert Heijn

Met elementen van het Nederlandse AH XL-concept en extra bedientogen introduceert de nieuwste Albert Heijn in Antwerpen een nieuw winkelconcept in ons land. Wij gingen een kijkje nemen in de winkel in de Karel Oomsstraat.

 

De 31ste vestiging van Albert Heijn in ons land is de eerste waar AH België veranderingen aanbrengt aan zijn winkelconcept. Wat meteen opvalt is de grootte van de winkel. Met meer dan 1.800 vierkante meter verkoopoppervlakte is het de op één na grootste AH in ons land. Het is echter zonder twijfel de meest ruime winkel van de keten.
 

Ruimte en beleving
“We hebben het plafond en alle andere overbodige dingen eruit gehaald, om dichter bij de klant te staan”, vertelt woordvoerster Sally Herygers. “De structuur van het gebouw komt hierdoor meer naar voren in dit concept”. De gangen zijn opvallend breder, niet om vol met displays te zetten maar om de klant een aangenamere winkelervaring te bieden. De grote ramen aan de straatkant zorgen voor veel lichtinval, wat bijdraagt aan het ruimtegevoel. Het geheel voelt minder steriel aan en zet in op beleving.

 

Een kleine XL
De nieuwe Albert Heijn is de eerste winkel in ons land die elementen integreert van AH XL, het concept van Albert Heijn voor grote winkels dat in Nederland al een tiental jaar bestaat. Zover als een XL gaat de winkel wel niet. Een overdekt versplein, zoals in Eindhoven of Leidschendam is het zeker niet geworden. “In Nederland bestaan er verschillende formats binnen Albert Heijn zoals de wijkwinkel, Pick Up Points, AH To Go, AH XL en AH.nl. Deze winkel blijft onder gewoon onder de Albert Heijn-vlag”, benadrukt Herygers.

 

Toch komen zaken zoals de sfeerfoto’s (van producten en landbouwers) en signalisatie (slogans zoals ‘Biologische kip: gezonde voeding zorgt voor gezond vlees’ boven rayons) rechtstreeks uit een AH XL. Hetzelfde geldt voor de houten bakken in de AGF-afdeling en het gebruik van houtwerk aan de bedientogen.
 

 

Bedientogen

De opvallendste nieuwigheid in deze winkel is immers dat er drie bedientogen zijn achteraan de winkel: een brood-, kaas- en charcuterie en traiteurtoog. De traiteurafdeling is een bedientoog waar vers bereide maaltijden verkocht worden door personeel met een horeca-achtergrond. Bedieningsafdelingen zoals deze moeten zorgen voor meer beleving en een persoonlijke winkelervaring. Klanten krijgen hier het gevoel dat ze bij hun plaatselijke bakker of kaaswinkel staan in plaats van in een grote supermarkt”, klinkt het.
 

 

Modulair
De winkel is modulair opgebouwd. Dat wil zeggen dat er makkelijk afdelingen toevoegd kunnen worden. Zo bestaat er in Nederland binnen AH XL bijvoorbeeld ook nog een Sushi-module. “We kijken naar de trends bij onze klanten en houden daar rekening mee. Er is dus geen vast concept, want het verandert op vraag van de klant”, vertelt woordvoerster Sally Herygers.

 

Assortiment
Waarom wordt er hier en nu geëxperimenteerd met een nieuw concept? “Het hangt allemaal af van de beschikbare ruimte, en hier hadden we de opportuniteit om het te doen”, vertelt Herygers. “En het wordt gesmaakt: de winkel doet het al veel beter dan we verwacht hadden en we krijgen veel positieve reacties van klanten.” Toch is het assortiment hier niet heel anders. “Het is 98% hetzelfde dan in vergelijkbare AH-winkels”, zegt supermarktmanager Piet-Hein Ansems.

 

 

Op maat van de joodse bevolking in de buurt werd wel een koosjer-assortiment toegevoegd. Ook het aanbod in bieren is uitgebreider dan elders bij Albert Heijn. Je vindt er (gelukkig) niet alleen Heineken en Grolsch, maar ook lokale bieren zoals Seefbier en zelfs de producten van trendy brouwerijen zoals BrewDog en Goose Island. De klant wordt de weg gewijzen via smaakaanduidingen (Fruitig & Fris, Krachtig & Blond, Rijk & Donker) en ook dat is nieuw bij Albert Heijn.

 

Auteur: 

Joram De Bock