Fotoreportage: Cru, de overdekte versmarkt van Colruyt

cru

Op 29 november opende de eerste vestiging van Cru de deuren in Overijse. De nieuwste telg van de Colruyt Group is een concept dat mijlenver staat van de Colruyt-supermarkten. Cru roept een marktgevoel op, heeft een beperkt assortiment van hoge kwaliteit en werkt zonder klassieke kassa’s.

 

Het Cru-concept werd ontwikkeld door Jean-Pierre Roelands (directeur winkelconcepten Colruyt Group) en zijn team, en het is iets compleet anders geworden dan we van de Colruyt Group gewoon zijn. Het is een winkel die een sterk richting versmarkt gaat, maar zeker geen supermarkt is. Hier vind je geen uitgebreid gevulde rayons, geen merkproducten en geen producten à la wc-papier of alllesreiniger. Authentiek, puur en kwalitatieve voeding staat hier centraal, al is er ook een bloemenafdeling.

 

 

Ambachten

De winkel is opgebouwd rond verschillende ambachten: van de bakkerij tot de verse visafdeling of de kaastoog. Voor elk daarvan wordt samengewerkt met ambachtelijke vakmensen en leveranciers. De kaas komt bijvoorbeeld hoofdzakelijk van Van Tricht, de wijnen worden rechtstreeks bij wijnboeren aangekocht en vlees is er van o.a. de Nederlandse worstenmakers Brandt & Levie. Het personeel wordt door die partners-leveranciers opgeleid, of is zelf al expert. In de visafdeling staat bijvoorbeeld iemand die hiervoor jaren in een viswinkel werkte.

 

 

Assortiment

Cru heeft naar eigen zeggen een eigenzinnig assortiment. “We gaan iets alleen doen als we het anders of beter kunnen doen”, zegt Roelands. “Tijgerbrood kan je overal anders al kopen, dus dat doen we niet. Hier verkopen we ter plekke gebakken desembrood met een harde korst.” Ook de koffie wordt ter plekke gebrand, en de theemengelingen werden op maat gemaakt door kruidenkweekster Yo De Beule.

 

 

Het assortiment zal ook geregeld wisselen, op ritme van de seizoenen. Dat zal het duidelijkst zijn bij de groenten en fruit. Maar ook de wijnselectie zal om de 6 tot 8 weken wisselen. De wijn wordt overigens rechtstreeks aangekocht bij de wijnboeren. Een voorbeeld van hoe Cru minder afhankelijk is van de grote en constante volumes die de mass retail vraagt.

 

 

In de regel wordt vooral samengewerkt met kleine, gepassioneerde leveranciers. Staat Cru dan voor lokale producten? “Cru wil de plaatselijke noden invullen van de mensen in Overijse, en dat kan vaak door plaatselijke producten te gebruiken. Maar we gaan ook verder als dat nodig is, zoals voor een fantastische Spaanse ham”, zegt Roelands. Nog opvallend is, dat het aantal referenties erg beperkt is. Een bewuste keuze, wat keuzestress moet vermijden.

 

“Geen luxe”

Met al het bovengenoemde staat Cru mijlenver van een Colruyt-winkel, maar een luxewinkel wil Jean-Pierre Roelands het niet noemen. “Het gaat hier om doodgewone producten, maar die heel goed gedaan zijn. Genieten van eenvoud, dat is de nieuwe luxe”, zegt hij.

 

Beleving

Cru zet ook sterk in op beleving. De medewerkers gaan voor een persoonlijke aanpak, geven advies en laten de klanten proeven. In de “inspiratiekeuken” worden heel de dag door zelfs gerechten klaargemaakt met producten uit de winkel met als hoofddoel te inspireren.

 

 

In de gezellige koffiehoek kan je een koffie van verschillende blends drinken of wijn proeven. Degusteren kan vanaf 50 cent per 3 cl, en gebeurt via een tapsysteem. Binnenkort komt er op de binnenkoeren van de gerestaureerde hoeve ook een kinderspeeltuin, zodat naar Cru gaan nog meer een beleving wordt voor de hele familie.

 

 

Shoppen met tablet

Cru draait dan wel om authenticiteit, de winkel maakt handig gebruik van moderne technologie. Zo krijg je bij het binnenkomen in de winkel een tablet om je boodschappen mee te doen. Je meld je aan en kan daarna producten scannen, ze toevoegen aan je boodschappenlijstje, meer info opzoeken of ze aan je wishlist toevoegen. Op termijn wil Cru er ook een sociaal luik aan koppelen waarbij klanten recepten en ideeën met elkaar kunnen delen.

 

 

Geen kassa’s

De tablet speelt ook een centrale rol in het betaalsysteem van Cru. Als klant scan je je boodschappen zelf in en reken je ook zelf af. Er is dus geen controle. “We gaan uit van vertrouwen”, klinkt het. Wie liever niet met de tablet shopt, kan ook de Cru-app downloaden of snel langs de selfscan gaan. Al is die laatste dienst beperkt. Aan de betaalterminal gaat Cru voor paperless. Het kassaticket zal zoveel mogelijk digitaal doorgemaild worden, om papierverspilling te vermijden.
 

 

Colruyt

Roelands zegt fier te zijn dat Cru deel uitmaakt van de Colruyt Group, maar de naam Colruyt is wel opvallend afwezig. Omdat er hier geen laagste prijzen zijn, en omdat de familienaam een andere gevoel oproept dan waar Cru voor staat. "We hebben binnen de groep verschillende enseignes die verschillende noden invullen. De laagste prijzen is daar één van en Cru vult een andere behoefte in."
 

Roelands heeft voor het nieuwe concept dan ook de vrijheid gekregen om buiten de bestaande Colruyt-structuren (distributiecentra, vleescentrales, etc.) te werken. “Dat soort vernieuwing gaat niet binnen de stak georganiseerde structuur van Colruyt. Colruyt is rationaal, hier gaat het meer om gevoel”.

 

Expansie

Hoewel de winkel in Overijse een testproject is, zegt Roelands het komende jaar twee nieuwe winkels te willen openen. Eerder waren er al geruchten dat Cru in 2015 naar Gent en Linkebeek zal trekken.

 

Auteur: 

Joram De Bock