Fotoreportage: Biostory, tussen buurtwinkel en biowinkel

Biowinkels schieten als paddenstoelen uit de grond, zowel in steden als daarbuiten. Om deze evolutie naar een steeds modernere, lokale biowinkel beter te begrijpen legden we ons oor te luister bij Biostory. Oprichter Michel Crespin gaat binnenkort zijn tweede winkel openen. 

 

 

Wie nog steeds denkt dat een biowinkel er ongezellig, saai, en zelfs fundamentalistisch uitziet, zal zijn mening moeten veranderen. Er is een nieuwe generatie biowinkels ontstaan, gehouden door entrepreneurs die nog weinig te maken hebben met het geitenwollensokkenimago van vroeger. 

 

Vooral vers

"Het idee achter Biostory is aan de traditionele tekortkomingen van biowinkels tegemoetkomen. Zo hebben we in deze winkel de nadruk op verse waren gelegd. Het eerste wat de klant ziet als hij door de etalage kijkt is het rayon groente en fruit. Verder is er 15 meter koeling voor verse producten, wat uitzonderlijk is voor een biowinkel. Eigenlijk hebben we ons geïnspireerd op de buurtwinkels en dat vertaald naar bio”, zegt Michel Crespin. Met meer dan 20 jaar internationale ervaring in de biosector, o.a. bij Lima en Carrefour, droomde hij ervan een eigen speciaalzaak te openen. “Ik heb de gelegenheid gegrepen toen die zich voordeed. Deze winkel ging in oktober 2013 open en is sinds het voorjaar rendabel. We openen in september een tweede winkel in Jodoigne", legt hij uit. 

 

 

Het eerste wat onze aandacht trekt in deze winkel is inderdaad het rayon voor verse producten dat zowel aandacht schenkt aan lokale producenten als lokale producten. Het groente- en fruitrayon heeft een nevelsproeier waardoor de producten langer fris blijven en er minder dagverlies is. Hoewel zeer nuttig wordt dit slechts zelden toegepast in dit soort winkels. Boven de rayons zien we foto’s van stralende producenten. “We hebben een meeting georganiseerd tussen onze klanten en producenten op de parking van de winkel. Een fotograaf heeft alle aanwezige producenten gefotografeerd. Zo geven we de winkel een menselijkere uitstraling”, gaat de eigenaar verder.  Wat ook opvalt: boven de groente vindt men een recept, voor gazpacho. In de toekomst wil het team een hoek maken met een serie recepten en de nodige ingrediënten. Extra service voor de klant. 

 

 

Tussen speciaalzaak en doorsneewinkel

Het versrayon is niet het enige dat is overgenomen van de supermarkten. "Onze doelgroep is zowel de overtuigde bioklant als de ‘light green’ consument die bio ontdekte in de supermarkt en nu een stap verder wil zonder zich benauwd of bekritiseerd te voelen. Iedereen moet zich hier thuis voelen", benadrukt hij. 

 

 

Daarom vind je hier de standaardrekken, met houten gondola’s voor een natuurlijke toets. Net als in een buurtwinkel zijn de producten geordend volgens soort, en gepresenteerd op lage gondola’s voor een makkelijke herkenning. De rijen zijn niet erg breed maar bieden genoeg plaats en licht, zowel in de winter als in de zomer, met natuurlijk licht of led-verlichting. "De winkel biedt alles wat nodig is en elke werknemer heeft een voorkeurdomein dat ook zijn passie is. Daardoor kunnen we de klant beter adviseren". Je vindt hier natuurlijk verse producten, maar evengoed kruidenierswaren, pet-food en schoonmaakmiddelen. 

 

 

Aan de linkerkant bevindt zich een snijafdeling kaas. Net als bij de kaasboer moet je bellen om geholpen te worden. "Meer dan de helft van de aangeboden kazen zijn geiten- of schapenkazen. Die kopen de klanten vooral. We werken zoveel mogelijk met lokale producenten die net zo gepassioneerd zijn als wij. We raden bijvoorbeeld de Ardenner (Vielsam) aan, maar als de klant Hollandse Gouda wilt, dan hebben we die natuurlijk ook. Deze afdeling zorgt sowieso voor extra contact met onze klanten. Ze kunnen er raad vragen. En onze medewerkers geven die graag met de glimlach. Dat is belangrijk in de moderne handel", zegt Michel Crespin.

 

 

Onverpakte olie en wijn

Tegenover de kaasafdeling ligt een aparte ‘hok’: “Dit was er al en we hebben beslist om die opnieuw te gebruiken  voor een kleine wijn- en oliekelder. Het industrieel gebouw en dit hok zorgen voor een speciale sfeer. Het schijnt dat hier vroeger zelfs een Jaguar-dealer huisde”, lacht Michel Crespin. In dit hok kan de klant biologische olie en wijn in flessen kopen, of zelf een lege verpakking meebrengen (of ter plaatse kopen) om die zelf naar keuze te vullen. “Klanten waarderen het dat ze de hoeveelheid kunnen kopen die ze echt nodig hebben. Hier kun je een fles voor 1/4de vullen en ook 1/4de betalen.”

 

 

Op de broodafdeling werkt artisanale bakker Benoît Segonds met biomeel, voor dagelijks vers brood, meestal de zwakke plek in het bio-gebeuren. Er is een keuze uit gist- en desembroden. En net als in elke biowinkel is het rayon etherische oliën en wellness een beetje verstopt tussen de rest van het assortiment. "Het is een relatief belangrijk rayon, en het heeft hier niet de plaats die het verdient", geeft Michel Crespin toe, maar zegt hij: "We gaan dit rayon herzien in de tweede winkel en het de plaats geven die het verdient".

 

 

Innovatie als filosofie

Bij Biostory is innovatie ook een bijzonder aandachtspunt. Michel Crespin bezoekt samen met zijn collega regelmatig biobeurzen om nieuwe producten te vinden, en ze eventueel exclusief voor België in te kopen. "Als wij een product zien dat we echt goed vinden en dat nog niet verdeeld wordt in België, proberen we daar een oplossing voor te vinden. Zo hebben we al eens een logistiek ontwikkeld voor de levering, of een product besteld voor twee of drie maanden voorraad. Dat maakt deel uit van onze filosofie. De bedoeling is dat klanten hier producten vinden die ze nergens anders gezien hebben", legt hij uit terwijl hij ons zijn laatste ontdekking toont: Fruinergy. "Een combinatie van zacht fruit en heilzame planten. In feite zijn het voedingssupplementen die je kunt eten. Dat hebben we laatst op een beurs in Frankrijk ontdekt. Tot nu toe zijn wij de enige winkel die ze in de rekken heeft!" Alle nieuwigheden worden geplaatst op een gondola aan de ingang, zodat de klant deze makkelijk ontdekt. Zoals de Indische Beendhi producten die Biostory als eerste importeerde. “Ik ben echt een gelukkige handelaar. Alles wat ik wil doen kan ik hier doen”, besluit hij. 

 

 

 

 

 

 

 

Auteur: 

Carole Boelen