Onlangs hebben we in Gondola Magazine een artikel gewijd aan de “drives”. Vandaag komen we op dit onderwerp terug met een nieuwsgierige blik op onze Franse buren. Want sinds kort is het aantal afhaalpunten voor bestellingen via internet bij supermarkten en hypermarkten tot boven de 1300 punten gestegen. Welke problemen komen ze daarbij tegen? Wie is de ‘drive-shopper’? En hoe staat het met de verschillende spelers op de markt?

Volgens de voorspellingen van Kantar World Panel zou de drive in 2015 goed zijn voor 6% van de markt voor voedingsproducten en het grootverbruik en in dat jaar een omzet vertegenwoordigen van 4,75 miljard euro. “Alle merken bij elkaar genomen zijn er nu evenveel drives als Carrefour Market-winkels” benadrukt de algemene directie van Markteting.com, Elisabeth Exertier.

Profiel van de drive-shopper:

  • Vrouw
  • Op zoek naar tijdwinst
  • Jonger dan 35 jaar met jonge kinderen
  • Uit allerlei socio-professionele lagen
  • Maakt 8 keer per jaar gebruik van de service
  • Geeft jaarlijks € 521 uit (tegen € 1.542 in de traditionele winkel)

Maar de drive heeft ook een aantal risico’s. De eerste rem op het opzetten van een dergelijke service is namelijk de rentabiliteit. Hiervoor zijn verschillende redenen aan te voeren: het personeel, de concurrentie van de traditionele supermarkten, winstderving wat betreft impulsaankoop enz. “Wij moeten de klant ertoe brengen van zijn boodschappenlijstje af te wijken”, aldus Patricia Chatelain, directrice internationale marketing bij Intermarché.

Nog een potentieel gevaar in de toekomst: In Groot-Brittannië bestaat een app om de verschillende drives met elkaar te vergelijken. De klant maakt een boodschappenlijstje en op zijn smartphone kan hij aflezen waar hij zijn producten het goedkoopst kan bestellen. De concurrentie kan dus hevig zijn!

Overzicht van de verschillende spelers

  • AuchanDrive : De drive heeft vorige jaar hebben bijgedragen aan de groei van de activiteiten van de Auchan hypermarkten, en wel met 80%. Op 11 april heeft Auchan Drive zijn tienmiljoenste bestelling geleverd en deze tienmiljoenste klant beloond met een cheque van 500 euro.
  • Leclerc Drive : In 2011 maakte Leclerc bekend dankzij zijn drives een omzet van 405 miljoen te hebben gerealiseerd. De groep hoopt dit jaar in Frankrijk het aantal van 250 Leclerc Drives te halen en vóór 2015 400 vestigingen te hebben gerealiseerd.
  • Intermarché : Intermarché telt nu 185 afhaalpunten.
  • Leader Price : Leader Price is nu de enige hard-discounter die de sprong naar de drive heeft gewaagd. In een jaar tijd heeft de groep in Frankrijk 21 drives geopend. Enkele daarvan zouden bijna 60 bestellingen per dag uitvoeren. Op de site zijn 3.000 artikelen beschikbaar. Dat is bijna de helft van het winkelassortiment.
  • Cora Drive : In twee jaar tijd heeft Cora 39 drives geopend en dat moeten er vóór het eind van de vakantie 45 worden, ofwel meer dan driekwart van het totale aantal winkels. Het aanbod van de drives bestaat gemiddeld uit 17.000 artikelen. De Cora Drive in Massy bij Parijs verwerkt ongeveer 750 bestellingen per week.
  • Carrefour : Hoewel Carrefour later dan zijn concurrenten met de drive is begonnen, lijkt deze in volle ontwikkeling te zijn, aangezien het merk deze maand tot 100 afhaalpunten moet komen en er voor het eind van het jaar 200 hoopt te hebben geopend. Carrefour onderscheidt 18.000 mogelijke producten, hoewel in de drive slechts tussen de 8.000 en 12.000 producten verkrijgbaar zijn.