Postbus wordt in de toekomst mogelijk pakketbox

Het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT) komt op termijn met een voorstel om de postbussen aan te passen aan de noden van de e-commerce. Dat voorstel moet echter nog uitgewerkt worden. Ook moet het overleg met de stakeholders nog starten. Een nieuw ministerieel besluit is dus niet voor morgen, zegt een woordvoerder van het BIPT.

 

Vandaag moet de opening van een brievenbus 23 cm lang en 3 cm hoog zijn. Dat bepaalt een ministerieel besluit van 2007. Inmiddels is de e-commerce fors gegroeid en beantwoordt het voorschrift niet meer aan de noden, zegt het BIPT. Het Laatste nieuws meldt dat het een “voorstel tot eventuele aanpassing” van het ministerieel besluit gaat maken om van de brievenbus een pakjesbox te maken.

 

“Maar zo ver zijn we nog niet”, zegt een woordvoerder van het BIPT aan Gondola. “We hebben een tijdje geleden aan het consultancybureau KPMG gevraagd om te onderzoeken welke belemmeringen de sector van de e-commerce ondervindt. Op basis van dat advies zijn 10 actiepunten uitgewerkt. Een daarvan is een mogelijke aanpassing van de brievenbus”, zegt hij.

 

“Nu begint het studiewerk: hoe moet zo’n postbus in de toekomst er gaan uitzien, welke zijn de criteria waaraan ze moet beantwoorden, enzovoort? Ook moet nog met de stakeholders – de postbedrijven, de koeriers, de consumenten, de producenten, enzovoort – overlegd worden. Alles is dus heel voorwaardelijk. Wij zijn nog maar aan het begin van het hele proces”, voegt de woordvoerder van het BIPT toe.

 

Het is met andere woorden voorbarig om te zeggen dat de opening van de brievenbussen groter moet, dat er een apart luikje voor de pakjes moet zijn of zelfs dat de postbussen verplicht vervangen moeten worden.

 

Overigens zijn er ook in ons land nu al experimenten met pakjesbussen. Zo testen de pakketbrievenbusfabrikant eSafe en de boodschappendienst Beedrop.be de Safe Bulkbox uit. In De Pinte hebben ze bij wijze van test zo’n pakketbus geplaatst die speciaal is ontworpen voor leveringen van voedingsproducten aan klanten die niet thuis zijn. Ook zijn er tests aan de gang met slimme brievenbussen die door de koerier geopend worden aan de hand van een code die op het etiket van het pakje wordt vermeld.

 

 

Auteur: 

philippe.vandooren

categorie: 

Laatste productlanceringen