“Phygital is de toekomst van de retail”

Hoewel e-commerce ook in 2017 nieuwe records verbrak, gebeurt 90% van alle uitgaven aan fysieke producten nog steeds offline. Belgische retailers blijven dus belangrijk, maar moeten zich aanpassen aan de digitale trends om de voeling met de online shoppers niet te verliezen, aldus onderzoeksbureau GfK. “Door te focussen op de voordelen van offline winkelen, het integreren van de online voordelen in traditionele winkels én een goede prijsstrategie kan de Belgische retail zich voorbereiden op deze toekomst.“

 

Onderzoeksbureau GfK deed vandaag zijn visie over de toekomst van de retail uit de doeken. Volgens hen verbrak e-commerce ook in 2017 nieuwe records, maar verkozen consumenten fysieke winkels nog steeds boven het online shoppen. Zo gebeurde 90% van alle uitgaven aan fysieke producten nog steeds offline. Belgische retailers blijven dus een belangrijke rol spelen, maar moeten zich aanpassen aan de digitale trends om de voeling met de online shoppers, de ‘leading edge consumers’ (voortrekkers op het vlak van retail, n.v.d.r.) , niet te verliezen, aldus het onderzoeksbureau. 

 

"De toekomst van retail ligt in een phygital model"

 

Volgens GfK stevent de Belgische e-commerce opnieuw af op een recordjaar. Op de officiële cijfers voor 2017, op weg naar 10 miljard euro online omzet, is het nog even wachten, maar uit het derde kwartaal van 2017 bleek dat de Belg 8,7% van zijn uitgaven aan producten online spendeerde. Bij het aankopen van diensten gebeurde 63,9% van de uitgaven online. 3 op 4 Belgische consumenten zien ook in de toekomst een belangrijke rol weg gelegd voor traditionele winkels, aldus GfK. Bij jongeren is dit aandeel nog steeds hoog (7 op 10), hoewel bijna de helft ervan overtuigd is dat de rol van deze traditionele winkels minder belangrijk zal worden. “De toekomst van retail ligt in een phygital model. Dit is een retail omgeving waarin fysieke en digitale ervaringen (naadloos) in elkaar overgaan en elkaar aanvullen, om de consument zo één goede, geïntegreerde ervaring te bieden over verschillende kanalen heen. We zien dit ook vandaag al: 15% van Belgische consumenten verkiest nu al "click en collect"-toepassingen, een aantal dat enkel toeneemt”, aldus het onderzoekbureau.

 

Tastbare elementen boosten de offline ervaring

 

Offline winkelen blijft belangrijk voor heel wat Belgische consumenten en gezinnen, meldt GfK. 1 op 3 consumenten zou dat vooral doen uit routine, een gelijkaardig aandeel winkelt offline omdat ze het een leuke activiteit vinden. Volgens het onderzoeksbureau blijft het tastbare element een van de grootste voordelen: een product zien of aanraken alvorens het te kopen is voor 6 op 10 Belgen dé reden om offline te winkelen. Het is dus zeer belangrijk om als retailer van de toekomst voldoende ruimte te laten in de offline winkel om producten te zien, te voelen of uit te proberen, klinkt het.

 

Meer mensen dan verwacht doen aan phygital winkelen

 

Volgens het onderzoeksbureau brengen consumenten nu zelf al een phygital ervaring in traditionele winkels door het gebruik van hun smartphone. 36% van de Belgen doet dit om meer informatie op te zoeken over een potentiële aankoop, 16% zoekt online reviews op terwijl ze in de winkel zijn. Deze elementen zijn steeds vaker terug te vinden op digitale schermen of online kiosks in traditionele winkels, meldt GfK.

 

Daarnaast is pricing een belangrijke drijfveer voor online winkelen. Eén op twee consumenten is ervan overtuigd dat online winkelen geld bespaart, terwijl één op twee in de winkel via zijn smartphone prijzen vergelijkt. Een geïntegreerde, duidelijke pricing strategie die klanten, idealiter met voldoende openheid, informeert over prijzen is dus onmisbaar voor een goede phygital retail ervaring, aldus GfK.

 

Ten slotte geeft 22% van de Belgen de voorkeur aan online te winkelen omwille van een beter of uitgebreider productassortiment. Ook hier bieden in-store kiosks of winkelpersoneel met toegang tot een digitaal voorraad systeem volgens het onderzoeksbureau een mogelijke meerwaarde voor traditionele, offline winkels.

 

“We zien dat een groot struikelblok voor e-commerce de levering van de producten is, terwijl je in een traditionele winkel het product gewoon meteen mee naar huis neemt.”, aldus Bert Hendrickx, e-commerce specialist bij GfK, “een goede last-mile delivery kan echter ook een toekomstig voordeel van traditionele retail zijn: je ervaart alle voordelen van offline winkelen, zoals het passen van kleding of uitproberen van producten, maar je laat ze wel de volgende dag thuis leveren, een uur later op een centraal punt in de winkelstad of zelfs in de koffer van je wagen”.

 

 

Auteur: 

l.goethuysen@gondola.be

categorie: 

Side banner - Ingenico ePayments

Laatste productlanceringen