Medi-Market is winkelconcept van het jaar

Medi-Market wint de Mercuriusprijs en mag zich één jaar lang winkelconcept van het jaar noemen. De revolutionaire kruising tussen een supermarkt voor gezondheidsproducten en een apotheek haalde het van meer dan 30 andere dossiers. De eervolle tweede en derde plaats zijn voor Ellis Gourmet Burger en Cru. De jury beloont het ondernemerschap van Cook&Serve met een aanmoedigingsprijs.

 

Met de Mercuriusprijs bekroont handelsfederatie Comeos al jaren het sterkste winkelconcept dat dit jaar op de markt gekomen is. Deze editie schreven een recordaantal van 32 winkels zich in. Dat maakte de keuze van de jury er niet gemakkelijker op, klinkt het.

 

“De dossiers hebben dit jaar een sterk gemeenschappelijk kenmerk”, zegt juryvoorzitter Joëlle Liberman (Egerie Research). “Ze getuigen van moed, van inzicht en van een ongebreidelde creativiteit. Zeker in moeilijke economische tijden schuwen bedrijven alle risico’s. De handel bewijst hier dat het géén doorsnee sector is, want het ondernemerschap spat van de dossiers”. Op het einde kan er maar één concept winnen, en dat was Medi-Market.

 

Medi-Market: een echte marktverstoorder

 

Medi-Market wordt wel eens de “supermarkt van de gezondheidszorg” genoemd, en heeft volgens de jury alle troeven in handen om de deze sector grondig te hervormen. Medi-Market combineert farmacie en parafarmacie, heeft een groot, transversaal aanbod en geeft gespecialiseerd advies - dat alles bovendien aan lage prijzen. Een concept dat niet enkel de jury van de Mercuriusprijs, maar ook de redactie van Gondola kan charmeren. Medi-Market prijkt immers op de cover van Gondola Magazine #211.

 

“Parafarmacieproducten zijn niet zomaar consumptieartikelen. Ze moeten verkocht worden in een professionele omgeving, zodat ze geduid kunnen worden en de consumenten niet bedrogen uitkomen. We proberen elk element van de waardeketen te optimaliseren, zodat we de beste producten kunnen bieden tegen de beste prijzen, of het nu gaat om babymelk, huidcrèmes, vitamines of voedingssupplementen”, zegt Yvan Verougstraete, ceo van Medi-Market in Gondola Magazine.

 

De jury was in ieder geval danig onder de indruk van dat concept. Er wordt vertrokken vanuit een probleem, waarna alle mogelijke oplossingen worden aangeboden. Wie bijvoorbeeld een huidprobleem heeft, vindt op één plaats alle mogelijke pilletjes, zalfjes, lotions en crèmes die een oplossing kunnen bieden. Maar ook voor preventie kan je bij Medi-Market terecht.

 

Zilver en brons

 

Ellis Gourmet Burger, de Belgische keten voor de betere hamburger, is tweede geëindigd. De derde plaats ging naar Cru, Colruyt's overdekte markt die focust op beleving en authenticiteit.

 

Aanmoedigingsprijs voor Cook & Serve

 

Cook & Serve verkoopt niet zomaar keukenartikelen: zij verkopen keukenplezier. Ze bieden een ruim assortiment benodigdheden voor de betere hobbykoks, producten om thuis gasten in stijl te ontvangen, mooie items voor tafel en interieur en inspirerende geschenkideeën. De jury wil met de aanmoedigingsprijs de twee jonge ondernemers een hart onder de riem steken en het ondernemerschap aanmoedigen.

 


Lees ons dossier over Medi-Market in Gondola Magazine #211. Nog niet geabonneerd? Klik hier!

Auteur: 

Joram De Bock

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen