Sommige winkeliers zouden hun klanten verbieden om foto’s te maken in de winkel, om tegen te gaan dat ze het product vervolgens online zouden kopen. Zelfstandigenorganisaties NSZ en Unizo denken echter dat zo'n maatregel contraproductief kan werken.

Een aantal handelaars zou haar klanten met een pictogram vragen om geen foto’s meer te maken in de winkel, meldden verschillende media. Ze zouden dit doen omdat ze vrezen dat de consument het product ofwel thuis namaakt of het product uiteindelijk elders online aankoopt, wat we “showrooming” noemen. 

“Ik begrijp dat dit “nieuwe gedrag” veel handelaars schrik aanjaagt, maar uit studies blijkt dat een eerder beperkt aantal consumenten eerst naar de winkel gaat om het product vervolgens online aan te kopen”, nuanceert Unizo-topman Karel Van Eetvelt.

 

Verbod op selfies kost omzet

“Op zich mogen winkeliers zo’n verbod instellen, maar of het zinvol, is een andere zaak”, zegt Christine Mattheeuws (voorzitter van NSZ). “Een selfie om een bepaald kledingstuk aan het thuisfront te kunnen tonen, is immers rap genomen. Steeds meer consumenten doen dat ook. In die zin kan een fotoverbod contraproductief werken en omzet kosten. Handelaars kunnen het best alle nieuwe technologieën omarmen en er creatief mee aan de slag gaan”.

Unizo wijst er ook op dat mensen vaak ook foto’s nemen van producten in de winkel om ze thuis nogmaals rustig te kunnen bekijken of om eventueel advies te vragen aan de partner, familie of vrienden. Later keren ze dan terug naar de winkel om het product alsnog aan te kopen, vaak ook omwille van de unieke persoonlijke service die ze in de fysieke winkel krijgen.

 

Webshop als oplossing 

“Het nemen van foto’s verbieden zou dus contraproductief werken. Er zullen misschien wel enkelingen zijn die de foto nemen om het product na te maken, maar dat ga je nooit kunnen tegenhouden. De beste manier om te vermijden dat klanten het product op een andere webshop aankopen, is zelf online aanwezig zijn”, besluit Unizo.