Tegen het jaareinde zal de retailsector in België om en bij 350.000 m² vastgoed opnemen. Dat is in lijn met het vijfjarig gemiddelde, maar bijna 20% minder als in 2016, zegt vastgoedmakelaar JLL. De huurprijzen op toplocaties waren stabiel, maar daalden elders. Ondanks het groeiende succes van e-commerce, blijven de fysieke winkels belangrijk. Ook ontstaat een nieuwe dynamiek in de markt, met een aantal nieuwe trends.

Bij het naderen van het jaareinde maakt vastgoedmakelaar JLL een stand van zaken op de winkelvastgoedmarkt in België. Begin december bereikte de opnameteller net geen 300.000 m² in 681 transacties. In vergelijking met hetzelfde moment vorig jaar is dat een daling met 19%. Die daling kan ten dele verklaard worden door het enorm hoge opnamevolume in 2016 in nieuwe shoppingcentra zoals Rive Gauche, Docks Bruxsel en de uitbreiding van Les Grands Prés.

Ook het perifere winkelvastgoed vorig jaar bovenmaats, terwijl er dit jaar minder retailparken opgeleverd werden. Dat was slechts 60.000 m², tegen een vijfjarig gemiddelde van 164.000 m² per jaar.

Tegen het jaareinde zal het totale opnamevolume naar schatting evolueren naar 350.000 m². Dit is 3% lager dan het vijfjarig gemiddelde voor de periode 2012-2016. Het zal vermoedelijk gaan om 800 transacties in totaal. Tijdens de elf eerste maanden vonden 54% van de transacties plaats in winkelstraten (3% meer dan gemiddeld), 24% in shoppingcentra en 22% in perifere winkelcentra.

Tot dusver dit jaar waren de grootste transacties in de belangrijkste winkelstraten de 5.500 m² die AS Adventure binnenkort opent in La Toison d’Or in Brussel, 3.000 m² van C&A aan de Korenmarkt in Gent en 2.500 m² van Hema op de Meir in Antwerpen. Grote transacties in shoppingcentra waren de verhuur aan Zara (4.400 m²) en Kiabi (2.000 m²) in Médiacité en Burger King (1.230 m²) in Espace Sainmichel in Luik. In Brussel openden Kiabi (1.925 m²) en Decathlon (1.600 m²) in The Mint en huurde FNAC 1.300 m² in Ville 2 in Charleroi.

Huurprijzen dalen buiten toplocaties

De tophuurprijzen voor winkelvastgoed bleven stabiel in 2017, op 2.000 euro per m² per jaar voor winkelstraten. De locaties waar deze topprijzen gehaald worden krimpen naar de echte topliggingen zoals de Meir in Antwerpen en het eerste stuk van de Nieuwstraat in Brussel. Op alle andere locaties zijn de huurprijzen dalende als gevolg van de dalende verkoopcijfers in fysieke winkels.

E-commerce

De kleinhandelsverkopen zullen naar verwachting tussen 2017 en 2019 met 1,5% groeien en de indicator van het consumentenvertrouwen van de Nationale Bank staat veel hoger dan een jaar geleden. Deze positieve evolutie zal zich echter maar ten dele vertalen naar opname van winkelvastgoed, verwacht JLL. Een groeiend deel van de omzetten wordt namelijk gerealiseerd in e-commerce.

Recente cijfers van BeCommerce spreken van een stijging van 13,5% op jaarbasis voor de 100 best verkopende webshops in België. Toch wordt nog steeds het overgrote deel, meer dan 90%, van de retailverkopen gerealiseerd in fysieke winkels. Zelfs de belangrijke groep van consumenten die nu tussen 20 en 40 jaar oud zijn, vindt aankopen in winkels nog steeds belangrijk, stelt een studie van IBM.

Nieuwe dynamiek

Ondanks de stijging van de online verkopen, blijven fysieke winkels dus belangrijk voor de consument, zegt Thierry Debourse*, Director en Head of Retail Leasing Belux bij JLL. “Retailers spelen in op het nieuwe koopgedrag van klanten, wat zorgt voor een nieuwe dynamiek in de vastgoedmarkt”, zegt hij.