Bpost lanceert ‘Bringr’, een nieuwe applicatie waarvoor het de mosterd ging halen bij diensten als Airbnb en Über. Met de nieuwe app kan iedereen pakjes vervoeren tegen een vergoeding.

Bpost zelf spreekt van “een innovatief deelplatform dat  smartphone gebruikers toelaat om een chauffeur te vinden voor goederen die ze willen versturen”. Concreet kunnen gebruikers van Bringr aangeven dat ze een pakje willen versturen van punt A naar punt B. De verzender moet aangegeven hoe groot het pakje is en tegen wanneer het op de eindbestemming moet zijn. Vervolgens kunnen andere gebruikers zich via de app aanmelden om dat pakje tegen een vergoeding te vervoeren. Vanaf het moment dat de chauffeur onderweg is, kunnen zowel de verzender als de ontvanger alles volgen in real-time via de app. De verzender wordt via de app verwittigd wanneer de levering gebeurd is, en kan een score geven aan de chauffeur.

De rol van bpost hierin is het faciliteren van het deelplatform. Mensen die zich aandienen als kandidaat–chauffeur zijn dus niet gebonden aan bpost via een contract, maar dienen wel de geldende regelgeving hieromtrent te volgen. De prijs van de vergoeding die de chauffeurs krijgen wordt bepaald door verschillende parameters zoals gewicht en afstand; en de betaling gebeurt elektronisch via de applicatie.

 

Complementair

“Via de huidige diensten en netwerk biedt bpost reeds een antwoord op de klantenbehoeften binnen het segment van de pakjesmarkt. Met bringr, een primeur voor België, vult bpost dat bestaande aanbod aan met een complementaire dienst”, zegt bpost.

Koen Van Gerven (CEO van bpost): “De digitalisering van onze wereld houdt bedreigingen in, maar biedt ook opportuniteiten. We moeten hiervoor niet bevreesd zijn, maar deze digitalisering juist omarmen en zien hoe ze ons helpt om bpost sterker te maken. Dit is innovatie, en bringr is hier een mooie illustratie van.”

 

Test in Antwerpen

De dienst wordt momenteel getest in regio Antwerpen, wat betekent dat het ophaalpunt voor goederen zich in deze regio moet bevinden. De plaats van de bestemming wordt onderling afgesproken en is dus niet beperkt tot Antwerpen. Als de pilootfase succesvol blijkt te zijn, wil bpost uitbreiden naar meerdere steden.

 

Vakbonden sceptisch

De vakbonden bij bpost zijn niet enthousiast over de nieuwe plannen. "Dit is Über binnenbrengen in een overheidsbedrijf, tot nader order is bpost niet geprivatiseerd", klinkt het scherp bij Marc De Mulder (voorzitter VSOA-Post).

Jean-Pierre Nyns (algemeen secretaris bij ACOD Post) is voorzichtiger: "We moeten kijken in welke mate Bringr een concurrent wordt voor bpost. Anderzijds heb ik liever dat bpost dit uittest, dan een concurrent. Waarom? Omdat we op die manier onze controle uitoefenen. We eisen daarom een volledige transparantie van bpost."