Belgische shoppingcentra lokken minder bezoekers

De Belgische winkelcentra ontvingen de afgelopen maanden meer dan 3% minder shoppers dan een jaar eerder. Dat meldt de Belgian Luxembourg Council of Shopping Centers (BLSC) op basis van bezoekcijfers van de grootste shoppingcentra in ons land.

 

De 16 belangrijkste shoppingcenters van België kregen in het tweede kwartaal van dit jaar 20.945.129 bezoekers over de vloer. Dat is 3,3% minder dan in dezelfde periode vorig jaar, zegt de BLSC, een organisatie die de belangrijkste eigenaars, investeerders en managers van shoppingcenters en retailparken in België en Luxemburg vertegenwoordigt. Daarmee dalen de bezoekcijfers niet voor de eerste keer, want in het eerste kwartaal ontvingen de winkelcentra ook al 2,7% minder shoppers.  

 

Een voor de hand liggende verklaring is dat de aanslagen van 22 maart en de aanhoudende terreurdreiging in ons land een impact hebben op de bezoekcijfers. Al is het effect daarvan groter in de shopping centra in de omgeving van Brussel. Zo zegt SCMS-Ceusters, de vastgoedspeler die o.a. Wijnegem, K in Kortrijk en Les Grands Prés uitbaat, aan De Tijd dat het aantal bezoekers in haar centra het afgelopen halfjaar met 1,6% steeg.

 

De 16 grootste winkelcentra van het land (in oppervlakte) zijn Wijnegem Shopping Center (Wijnegem), l’Esplanade (Louvain-La-Neuve), City 2 (Brussel), Médiacité (Luik), Waasland Shopping Center (Sint-Niklaas), Woluwe Shopping Center (Woluwe), Les Grands Prés (Bergen), Galeries St-Lambert (Luik), Westland Shopping Center (Brussel), Ring Shopping Kortrijk Noord (Kortrijk), K in Kortrijk (Kortrijk), Shopping Center Belle-Ile (Luik), Shopping Nivelles (Nijvel), Genk Shopping 1 (Genk), Centre Commercial Ville 2 (Charleroi) en Shopping Center M2 (Maasmechelen).

Auteur: 

Joram De Bock

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen