Soms slaat een marketingcampagne de bal jammerlijk mis, en gaat de “fail” een eigen leven leiden op sociale media. Dat levert grappige maar pijnlijke situaties op voor de betrokken bedrijven. Het Twitter monitoring platform Visibrain maakte een overzicht van de ergste gevallen van “bad buzz” in 2015.

Sinds de opkomst van sociale media worden fouten in marketingcampagnes meedogenloos afgestraft door de consument en op grote schaal gedeeld. Een goed bedoelde actie kan zich zo al snel tegen een merk keren en meer kwaad dan goed doen voor de reputatie ervan. Vooral op Twitter draait een campagne wel eens verkeerd uit voor de adverteerder. Dat blijkt uit een onderzoek van Visibrain.

Visibrain keek naar alle Franstalige media (niet enkel in België dus) in en telde maar liefst 109 crisissen in 2015, goed voor een gemiddelde van 2 per week (!). 28% daarvan had een negatief effect (uit de rekken halen van een product, campagne stopzetten, dalende omzetcijfers, enz.). 78% was te danken aan een fout in de communicatie of marketing van het betrokken bedrijf. In bijna alle gevallen (94%) werd de crisis gestart of uitgebreid via Twitter.

De sterkst getroffen sectoren zijn de media, gevolgd door de retail en de voedingssector. Tussen de 5 ergste gevallen van bad buzz in 2015 volgens Visibrain zitten er geen retailers. De top “meest idiote crisissen” daarentegen gebeurden vooral in de retailsector.

 

Sanofi

Op de negende plaats: deze advertentie van Sanofi, die op zijn zachts gezegd de kwaliteiten van de Marokkaanse keuken in twijfel trekt. Een foto van het Jemaa el-Fnaplein in Marrakech wordt voorzien van de boodschap: “Breng uw vakantie niet in het kleine kamertje (op het toilet, red.) door”. Belgische Marokkanen lieten zich horen op Twitter en de advertentie wer teruggetrokken.

Gucci

De gelijkenis tussen de schokkende foto van het overleden jongetje Aylan en de advertentie van luxemerk Gucci was even ongelukkig als onbedoeld. Gucci kon het nieuws en de foto niet voorspellen. De fout lag dus eerder bij de krant Le Monde, die zich verontschuldigde.

Clorox

Het schoonmaakmerk Clorox staat op de vierde plaats met een onbedoeld racistische tweet. Toen de nieuwe emoji van Apple, waarbij er meer huidskleuren voorzien werden, uitkwamen, postte het merk op Twitter de boodschap “De nieuwe emoji's zijn ok”, maar waar is het bleekmiddel?”. Clorox wou op de actualiteit meesurfen, maar de boodschap kwam racistisch over bij verschillende internetgebruikers.

 

Walmart

De twee misplaatste en stereotyperende Halloweenkostuums hieronder bezorgden Walmart een derde plaats.

Boulanger

De Franse winkelketen Boulanger staat op twee dankzij een seksistische campagne in de winkel. Tijdens de eindejaarsperiode plaatste het etiketten met “Een droomkerst voor haar” bij huishoudproducten zoals een strijkijzer of een weegschaal. Lichtjes stereotyperend en sekstisch vonden de sociale media, en het enseigne heeft ook zijn excuses aangeboden en de fout rechtgezet.

Bart Smit

De meest idiote crisis vond plaats bij speelgoedketen Bart Smit, die een spiegel om onder de rokjes van meisjes en vrouwen te kijken verkocht als speelgoed... Het hoeft niet te verbazen dat dit product na protest op sociale media uit de rekken gehaald werd.

 

 Meest getroffen: McDonald's

De grote “winnaar” van dit jaar is fastfoodketen McDonald's. De keten kende maar liefst 3 gevallen van bad buzz in 3 verschillende landen. Begin 2015 sloeg het enseigne erin om het traditioneel Mexicaanse gerecht tamale te beledigen, en dat in Mexico. Het begin dezelfde fout in Italië, waar McDonald's pizza's bekritiseerde. Nog erger was de bad buzz in Frankrijk, waar een intern bericht van de directie uitlekte op social media. De directie verbood het personeel daarin om eten te geven aan daklozen.