Delhaize verkoopt haar dierenspeciaalzaak Tom&Co aan een investeringsgroep onder leiding van Lionel Desclée, een directielid van Delhaize. De merknaam blijft bestaan en de huidige winkels blijven gewoon open. 

Delhaize heeft vanmorgen intern de beslissing gecommuniceerd dat de dierenspeciaalzaak Tom&Co wordt verkocht. Delhaize wil zich naar eigen zeggen nog meer toespitsen op het verkopen van voeding. Het beheren en verder uitbouwen van een dierenspeciaalzaak wordt daarom niet langer als een prioriteit beschouwd. 

 

Overnemer is directielid 

De overnemer van Tom&Co is PetSerCo, een investeringsgroep waarvan Lionel Desclée de voornaamste aandeelhouder is. Hij is huidig Senior Vice president bij Delhaize België en verantwoordelijk voor de zelfstandige winkels en de vastgoedactiviteiten. Lionel is de eindverantwoordelijke van Tom&Co in de directie van Delhaize en maakte in het verleden zelf deel uit van het operationele management van Tom&Co. 

Met deze overname verwerft PetSerCo 100% van de aandelen van Tom&Co. Hoeveel hij daarvoor betaalt is niet bekend. Door deze operatie zal Lionel Desclée Delhaize verlaten. Zijn verantwoordelijkheden zullen verdeeld worden over Françoise Burlet en Kris Van Strydonck, die hiermee ook toetreedt tot het directiecomité. 

De overname gaat in vanaf het derde trimester van dit jaar. De merknaam Tom&Co zal blijven bestaan. Voor de werknemers en hetbestaande netwerk van Tom&Co winkels in België, Luxemburg en Frankrijk verandert er niets, zegt Delhaize.

 

Rendabel concept

"Er waren al langer plannen om Tom&Co af te stoten, maar die zijn met deze overname pas concreet geworden", zegt Pierre-Alexandre Billiet (CEO Gondola Group) in een reactie. "Dat neemt niet weg dat Tom&Co een bedrijf is dat het goed doet op de Belgische markt. Het is een rendabel concept, maar maakte ook deel uit van een grote groep. De challenge zal nu zijn om rendabel te blijven zonder de steun van die groep. De vraag is hoe een gespecialiseerd concept met fysieke winkels zal standhouden in een context van digitalisatie en e-commerce."

Tom&Co werd opgericht in 1991 en maakt sindsdien deel uit van het winkelnetwerk van Delhaize België en Luxemburg. De keten telt vandaag 144 winkels in België, Luxemburg en Frankrijk waarvan 136 gefranchiseerde winkels en 8 eigen winkels. 

 

Lionel Desclée reageert

Volgens Lionel Desclée is hij goed geplaatst om de keten over te nemen. “Ik ken alle aspecten van het enseigne, en dat zijn er heel wat”, zegt hij aan onze redactie. Desclée heeft inderdaad jaren voor de dierenspeciaalzaak gewerkt, voor hij overstapte naar de directie van moederbedrijf Delhaize verhuisde en voor de zelfstandige winkels en de vastgoedactiviteiten. Ook die bagage is nuttig voor de nieuwe wending in carrière, meent hij. “Ik was verantwoordelijk voor een netwerk van 750 aangesloten winkels, een mooie ervaring die ik meeneem naar Tom & Co.” Het uitbouwen van het franchisenetwerk is dan ook één van de prioriteiten van de nieuwe topman van Tom & Co, die ook verder in Frankrijk wil groeien. 

Tom & Co zal het nu wel voor het eerst zonder de steun van de moedergroep moeten doen, beseft Desclée. “Tom & Co was al juridisch een aparte entiteit, los van de Delhaizegroep. Maar nu gaan we alle operaties volledig autonoom moeten draaien. Een verandering die we niet overhaast zullen doorvoeren, aangezien we twee jaar hebben om de overgang te regelen.” 

Wie de andere investeerders achter de overname zijn, is nog niet bekend, en Desclée wil hier ook niet te veel over kwijt. Toch is het niet onmogelijk dat het deels gaat om familiale aandeelhouders van Delhaize, aangezien Desclée spreekt van aandeelhouders “met erg complementaire profielen, die verbonden zijn met de financiële wereld en capabel zijn om de groei op de Europese markten te ondersteunen.”