bpost neemt krantenverdeler AMP en de Belgische activiteiten van het Franse Lagardère Travel Retail over. Hierdoor krijgt het postbedrijf 220 vestigingen van krantenwinkels Press Shop en Relay in handen. Ook de 735 Kariboo!-afhaalpunten maken deel uit van de overname.

In november lekte het nieuws al uit dat bpost interesse zou hebben in Lagardère. Ondertussen heeft het bedrijf al een akkoord bereikt over de overname van LS Distribution Benelux en AMP, dat kranten en tijdschriften levert aan 6.000 krantenwinkels, supermarkten ziekenhuizen en tankstations. In verdeelt het meer dan 700.000 magazines en 550.000 kranten.

De overname moet bpost “in staat stellen beter te concurreren op de Belgische pakjesmarkt”, zegt CEO Koen Van Gerven. Volgens bpost moet het “geïntegreerde retail- en distributienetwerk de mogelijkheid bieden om een rendabele groei van deze activiteiten te ontwikkelen door dichter bij zijn klanten te staan en hun meer gebruiksgemak te bieden”.

Na de goedkeuring van de transactie door de mededingsautoriteiten zullen bpost en Lagardère een franchise-akkoord sluiten voor het gebruik en de exploitatie van de merken van de groep Lagardère in België (Relay, Hubiz, Hello!).

 

"Meesterzet"

"Met deze overname koopt bpost marktaandeel in het hele Belgische proximity-gebeuren. De overname is voor beide business'en van bpost interessant: zowel voor mail (de krantenverdeling) als voor de pakjesmarkt (met o.a. Kariboo). Ik stel me wel de vraag of de recente reorganisatie en sluiting van de postpunten compatibel is met de aquisitie van nieuwe "verkooppunten" zoals Relay. Het is alleszins een meesterzet omdat het verschillende opportuniteiten combineert voor de pakjesbedeling en voor de postbedeling van bpost", zegt Pierre-Alexandre Billiet (CEO Gondola).