Listeriabesmetting en droogte zijn streep door rekening van Greenyard

De omzet van Greenyard daalde in het eerste semester met 3,6% tot 1,983 miljard euro, exclusief Horticulture. Dat was te wijten aan de Listeriabesmetting en de bijhorende terugroepactie, en natuurlijk de uitzonderlijke weersomstandigheden in Europa. Toch blijft Greenyard optimistisch voor de toekomst. 

 

Al sinds het nieuws van de Listeriabesmetting de kop op stak, was het duidelijk dat dit niet zonder gevolgen kon blijven. En dat blijkt nu ook uit het omzetcijfer van Greenyard voor de eerste 6 maanden van dit jaar. De fruit-en groentenspecialist zag zijn omzet namelijk met maar liefst 3,6% dalen tot 1,983 miljard euro, exclusief de beëindigde activiteiten. Als er geen rekening wordt gehouden met het effect van de wisselkoersen bedraagt het verlies zo’n 3,2%. Daarbij was het zowel het Fresh (-3,5%) als het Long Fresh segment (-4,1%) dat serieuze verliezen kenden. Die klokten namelijk respectievelijk af op 1,648 miljard euro en 335 miljoen euro.

 

Aanhoudende droogte en Listeriabesmetting grootste boosdoeners

 

Volgens Greenyard lagen vooral de uitzonderlijke weersomstandigheden in Europa en de gevolgen van de Listeriabesmetting aan de basis van deze tegenvallende resultaten. Zo tastte de aanhoudende droogte de teelt van groenten en fruit aan, wat grote gevolgen had op de beschikbaarheid van het product en/of op de marktprijzen. De Listeriabesmetting in de Hongaarse fabriek van Greenyard en de bijhorende terugroepactie waren op hun beurt dan weer een serieuze streep door de rekening van Greenyard. De fruit-en groentespecialist verloor hierdoor namelijk zo’n 22,6 miljoen euro, waarvan 3,5 miljoen door de terugroepactie en de vernietiging van diepvriesgroenten uit de Hongaarse fabriek.

 

Daarnaast speelden ook de voortdurende prijsdruk en de beëindiging van enkele verlieslatende contracten mee. Greenyard was immers genoodzaakt om door de moeilijke marktomstandigheden zijn Horticulture segment te verkopen aan Straco om zo de oplopende schuldgraad te verminderen. Die financiële nettoschuld steeg in de eerste 6 maanden van dit jaar immers met 98,3 miljoen euro tot 517,4 miljoen euro (inclusief Horticulture). Belangrijk detail: doordat de verwachte synergieën met het Horticulture segment echter niet meer binnen Greenyard zullen worden gerealiseerd, brengt deze verkoop een belangrijke waardevermindering met zich mee.

 

“Zoals in augustus aangekondigd, was de eerste helft van het boekjaar 2018/2019 uitdagend voor Greenyard. Onze resultaten weerspiegelen de zware concurrentie en moeilijke marktomstandigheden in onze kernmarkten. Consolidatie in deze markten zet druk op alle leveranciers om hun producten af te zetten, zelfs aan lagere prijzen”, reageert Hein Deprez, CEO van Greenyard.

 

Wat de winstprognoses betreft, herhaalt Greenyard dat het onderliggende REBITDA voor dit jaar 25% onder de winstgevendheid van vorig jaar zal liggen. Greenyard zal met andere woorden dus niet de 10% groei realiseren die het begin mei voorspeld had.

 

Optimistisch over de toekomst

 

Toch blijft het bedrijf geloven in de toekomst. Zo zijn de Raad van Bestuur en het managment ervan overtuigd dat het bedrijf goed gepositioneerd is om winstgevende groei te realiseren en om synergieën van de bedrijfscombinatie in de toekomst te verwezenlijken.

 

“Ondanks deze harde marktrealiteit, blijven we geloven in onze strategie om partnerships te vormen met onze retailers door nauw en transparant samen te werken en zo de keten te rationaliseren in het voordeel van iedereen: consumenten, retailers, telers en Greenyard”, vervolgt hij. “We zien nu reeds goede voorbeelden en stabiele groei bij deze retailers alsook bij Greenyard, waar we een dergelijk partnership model kunnen uitbouwen. We zullen dit doen in de huidige combinatie van onze Fresh en Long Fresh segmenten als een unieke speler in de markt die alle categorieën in groenten en fruit in al haar vormen kan aanbieden: vers, diepvries en verwerkt. We zijn overtuigd hiervoor de juiste mensen, ingesteldheid, activa en strategie te hebben die ons zal toelaten onze marktpositie te verdedigen, onze basis te doen groeien en deze partnerships uit te bouwen voor de toekomst.”

 

Auteur: 

l.goethuysen@gondola.be

categorie: 

Laatste productlanceringen