Coca-Cola European Partners Belgium (Chaudfontaine), Danone (Evian), Nestlé Waters (Vittel en Perrier) en Spadel (Spa en Bru) hebben hun rechtszaak tegen SodaStream verloren. Ze klaagden het bruiswatermerk voor een tweede keer op korte tijd aan voor campagnes die volgens hen “vernederend voor consumenten van plastic” zouden zijn en eisten daarom een dwangsom van 50.000 euro per dag publicatie. Onterecht vindt het Hof van Beroep.

Verontreiniging door het gebruik van plastic flessen is een wereldwijd groeiend probleem. Op de VN-conferentie over oceanen in juli 2017 zei de VN-secretaris-generaal Antonio Guterres: “Als we niets doen, zwemt er tegen 2050 meer plastic afval in zee rond dan vis.” Op Europees niveau is er ondertussen gelukkig een kentering gaande, zoals blijkt uit de voorstellen van de Europese Commissie en het besef dat de afvalberg problematisch groot wordt. Europa neemt immers concrete maatregelen om de afvalberg te verminderen. Zo moet iedere plastic verpakking die op de markt komt tegen 2030 recycleerbaar zijn en daarenboven moet de helft van de 26 miljoen ton plastic afval eveneens tegen 2030 gerecycleerd worden.

“Plastic afval vermijden is nog altijd beter, goedkoper en milieuvriendelijker dan plastic afval recycleren. De campagnes van SodaStream zijn er dan ook op gericht om de oorzaak van het afvalprobleem aan te pakken. SodaStream biedt een duurzaam alternatief voor bruiswater en frisdrank in plastic flessen. Een gezin met een SodaStream-toestel bespaart gemiddeld 2.000 PET-flessen per jaar per persoon. De impact op het milieu is dus aanzienlijk”, klinkt het bij SodaStream.

Niet schadelijk, niet denigrerend, niet misleidend, wel humoristisch

Toch zorgden net die online campagnes van SodaStream, waaronder ‘Shame or Glory’, ‘No Planet. No Christmas’ en ‘Don’t be a homoschlepiens’, die wijzen op het milieuvriendelijke alternatief dat het bedrijf te bieden heeft, voor discussie. Frisdrank- en waterproducenten bestempelden de campagnes namelijk als "vernederend voor consumenten van plastic" en wilden ze verbieden via een dwangsom van 50.000 euro per dag publicatie.

Het Brusselse Hof van Beroep geeft SodaStream nu echter over de ganse lijn gelijk en zegt dat de boodschap van SodaStream, namelijk dat plastic wegwerpflessen schade berokkenen aan het milieu, “essentiële en maatschappelijk relevante informatie betreft”. Hij voegde er bovendien nog aan toe dat de campagnes in kwestie hun imago niet schaadden. Naar het oordeel van de rechter zijn de campagnes niet denigrerend ten aanzien van de verkopers van flessenwaters, maar zijn ze slechts gericht op de negatieve impact die de PET-flessen hebben op het leefmilieu. De rechter zei ook dat deze campagnes humoristisch en niet misleidend zijn. De campagnes zijn dus volkomen legaal.

“Wij zijn natuurlijk heel blij met deze uitspraak. Maar de echte helden van deze rechtelijke uitspraak zijn de herbruikbare Sodastream-fles en het Belgisch kraantjeswater. Zij zorgen ervoor dat de plastic afvalberg in België verkleint”, reageert Johan Schepers, General Manager SodaStream Benelux, tevreden.