In januari 2016 krijgen we opnieuw een ‘grote’ editie van het autosalon. Immers, één jaar op twee kent dit drukbezochte evenement een kleinere versie, met minder voorgestelde wagens. Oorspronkelijk was dat ‘kleine’ salon voorbehouden aan bedrijfsvoertuigen, maar in de loop der jaren begonnen de merken er steeds vaker hun breaks of stationwagens voor te stellen, en verder ook SUV’s, cross-overs en al wat geen klassieke berlines waren. Om het kleine salon nog een beetje extra cachet te geven, waren op den duur zelfs coupés en cabrio’s, en hier en daar een avant-première niet langer uit den boze. Het verschil tussen het klein en groot salon is dus uiteindelijk miniem. Dit jaar hebben de organisatoren echter alle conventies overboord gegooid om de merken extra in de kijker te zetten en van deze editie 2016 een groot feest te maken voor de bezoekers.

Uiteraard presenteren alle merken nieuwe modellen. Voor sommige zal het maar gaan om een lifting of een nieuwe motor, maar op heel wat stands zullen ook tal van Belgische, Europese of zelfs wereldpremières te zien zijn. Daarnaast zijn er vanzelfsprekend ook weer concept cars en prototypes te bewonderen, waarvan er enkele volgend jaar misschien in de showrooms van de verkopers zullen opduiken. Voor het ogenblik laten de importeurs nog niet echt in hun kaarten kijken en blijft het dus afwachten wat dit salon ons zal brengen, maar dat het spectaculair zal zijn is nu al zeker. Zo waren er tijdens de kleine editie van 2015 toch zo’n 250 exclusieve modellen te zien, waaronder de Mercedes CLA 45 Shooting Brake, de Mini Hatch, de Jaguar F-Type 4x4, de Mitsubishi Attrage, de Citroën C4 Cactus Adventure, de Toyota CH-R Concept, de SsangYong X100 Air Concept, de Skoda Vision, de Peugeot Exalt, de Ford Vignale S-Max en de Citroën Divine DS. Ondanks het feit dat we dus nog niet echt veel weten, lijkt het nu toch al vast te staan dat we ons van 14 tot 24 januari in Brussels Expo niet zullen hoeven te vervelen!

FEBIAC is er met de grove borstel doorgegaan

De positionering van de verschillende afdelingen is grondig gewijzigd, om de belangrijkste aantrekkingspolen van het salon extra in de verf te zetten. De ‘gemotoriseerde tweewielers’ zijn deels van plaats veranderd. Ze vinden naar goede gewoonte wel nog steeds onderdak in Paleis 3, maar in Paleis 1, hun tweede traditionele stek, moeten ze dit jaar baan ruimen voor de premiumwagens en het klassiek geworden terras annex zwembad. De motorrijders zullen daarom voor de rest van het aanbod voortaan richting Paleis 8 moeten gaan. Paleis 12 wordt dan weer een reusachtige indoor testritpiste, terwijl je in paleis 2 in een discosfeertje wordt ondergedompeld. Voor elk wat wils dus, tijdens deze 94ste editie van het Auto Moto Salon, dat plaatsvindt op 100 000 m2 in 11 paleizen waar meer dan 100 exposanten hun mooiste modellen aan het publiek zullen voorstellen. Ook wie al jaren het salon bezoekt, zal deze keer dus een plannetje moeten zien te vinden. Die zijn gelukkig overal aanwezig.

Tweewielers

Zoals gezegd zullen alle importeurs van motoren, scooters, trikes en bromfietsen te vinden zijn in de paleizen 3 en 8. Ook wie geïnteresseerd is in een quad, hoewel technisch gezien een vierwieler, kan daar terecht. Wie niet direct op zoek is naar een tweewieler maar wel van spektakel houdt, heeft eveneens redenen te over om deze paleizen te bezoeken. Drie tot vier keer per dag worden hier immers spectaculaire stunts uitgehaald door de beste piloten ter wereld, tijdens een spektakel dat wordt begeleid door dj’s en professionele danseressen. Elke bezoeker die dat wenst mag bovendien een ritje maken op een elektrische motor, begeleid door ervaren monitoren. Allemaal gratis en voor niets.

Werk gezocht? Afspraak op de patio

In de patio stelt FEBIAC, de Belgische Automobiel- en Tweewielerfederatie, Job On Wheels voor. Het gaat hier om een initiatief dat alle steunmaatregelen aan het technisch onderwijs en de vorming in de autosector coördineert. Tijdens de hele duur van het salon zullen een honderdtal jongeren zich met elkaar meten, met als einddoel een ticket voor het Belgische internationale team dat het beroep zal vertegenwoordigen in 2016 tijdens Euroskills in Göteborg, en in 2017 tijdens Worldskills in Abu Dhabi. Nadat ze kennis genomen hebben van tal van bestaande vormingen die bestaan in de autowereld, kunnen de bezoekers terecht in de job corner, waar zowel de VDAB als zijn Waalse tegenhanger Forem, Bruxelles Formation, Traxio en Heiwegen Consultancy hun tools voorstellen om een arbeidsplaats te vinden in de mobiliteitssector. Ideaal voor wie een carrièreswitch overweegt of een eerste job zoekt. Wie na zo’n ernstig gesprek even wil ontladen, kan tijdens deze European Motor Show Brussels ook nog een exclusieve ervaring ‘made in Belgium’ opdoen: daarbij wordt de deelnemer midden in een cirkel van 64 fotoapparaten geplaatst, voor een 360° liveanimatie met een Formule E-monoseater. De Formule E is het nieuwe 100% elektrische monoseaterkampioenschap.

 

Luxepaardjes

In de Paleizen 4, 5, 6, 7, 9 en 11 kan de bezoeker alle nieuwigheden uit de wondere autowereld gaan bezichtigen, en zich afvragen welk van deze modellen binnenkort in zijn garage zal staan. Wie heel veel geld heeft of gewoon even de mooiste auto’s ter wereld wil gezien hebben, kan een kijkje gaan nemen in de droomwereld van Paleis 1, waar merken als Alpina, Aston Martin, Bentley, Ferrari, Infiniti, Lamborghini, Lotus, Luxury Vogue Vans, Maserati, McLaren, Porsche, Rolls-Royce en Tesla vertegenwoordigd zullen zijn. Tip: bewonder al dat moois vanop het beroemde ‘Terras’, waar het aangenaam verpozen is vooraleer weer in de drukke gangpaden van het salon te duiken.

Een tipje van de sluier

We kunnen op dit punt nog niet alles onthullen, en daar zijn twee goede redenen voor. Allereerst omdat, zoals gezegd, de importeurs nog niet hebben vrijgegeven wat er precies te zien zal zijn op hun stands. En ten tweede, omdat het zoveel leuker is om al die nieuwe auto’s en motoren zelf te gaan ontdekken. Hierbij toch al enkele voorsmaakjes:

BENTLEY BENTAYGA: een Belgische première, deze auto die zich situeert binnen de klasse van de recente Mulsane Speed, New Flying Spur V8 en andere Continental Convertibles. Niet goedkoop uiteraard, deze nieuwe SUV van Bentley, die de beste van de wereld wil zijn. Niets meer, maar ook niets minder…

NISSAN NP 300 NAVARA: met de 300 NAVARA treed je binnen in de wereld van de bedrijfs- en actieve vrijetijdswagens. Deze pick-up blinkt uit door zijn stijl en prestaties. De nieuwe vijfarmige ophanging achteraan zorgt voor een belevenis vergelijkbaar met een cross-over, zonder dat hij daarom iets van zijn capaciteiten op ruw terrein moet inboeten.

HONDA HR-V BLACK EDITION: de nieuwe HR-V’s zijn al twee of drie maanden te bewonderen bij de Belgische concessiehouders. Op het salon kun je echter voor de eerste keer in dit land een blik werpen op de HR-V Black Edition. Niet alleen de kleur is nieuw, de wagen heeft ook tal van handige extra snufjes.

INFINITI QX30: dit nieuwe premiummerk rust niet op zijn lauweren. De QX30 vervoegt de Q30 bij het nieuwe gamma van compacte modellen. De nieuwe Infinity QX30 is origineel en imposant. Hij is hoger van de grond dan zijn voorganger en bijzonder wendbaar op alle terreinen, wat hem heel betrouwbaar maakt.

PEUGEOT QUARTZ: veel mensen zullen ongetwijfeld de Peugeot-stand bezoeken om deze bijzondere wagen te ontdekken. Een belangrijk kenmerk is dat de Quartz superzuinig is. Niet meer dan normaal: je stopt geen drie motoren in een auto om drie keer meer te verbruiken. Wel integendeel. De benzine- of dieselmotor (nog te bevestigen) van 270 paardenkracht dient enkel om gebruikt te worden voor sommige lange afstanden, en om zeker te zijn dat je geen stroompanne krijgt. Het plug-in hybridesysteem omvat twee complementaire elektrische motoren van elk 115 paarden, één vooraan en één achteraan. Genoeg om volledig elektrisch en dus zonder enige CO2-uitstoot kleine afstanden af te leggen. Het leuke is dat de buitenkant in geen geval moet onderdoen voor de binnenkant.

DE NIEUWE RENAULT MÉGANE: zal beschikbaar zijn vanaf januari 2016 en Renault zet het model dus in de kijker op zijn stand. Het gaat hier om een klassiek voertuig, maar dan wel een met een aantal features en een uitrusting die het leven van de chauffeur en zijn gezin er een stuk gemakkelijker op maken. Er zit een echt controlecentrum op, verbonden met het internet dankzij de R-Link 2 en zijn verticale 8,7 inch tablet. De GT-versie beschikt over een 4Control-systeem waarbij de vier wielen actief meesturen, meteen een wereldpremière in dit segment, in combinatie met een onderstel dat werd afgestemd door de ingenieurs van Renault Sport.

Info:

  • Open voor het publiek van donderdag 14 tot zondag 24 januari 2016, van 10 tot 19 uur
  • De nocturnes: vrijdag 15, maandag 18 en vrijdag 22 januari, tot 22 uur
  • Persdag/VIP: dinsdag 12 januari (enkel via accreditatie), van 8 tot 18 uur
  • B2B-dag (professionals): woensdag13 januari, van 10 tot 18 uur
  • Gala-avond in alle paleizen: dinsdag 12 januari, van 20 tot 24 uur
  • Sluiting van het salon: zondag 24 januari 2016, om 19 uur
  • Adres: Brussels Expo, Belgiëplein 1, 1020 Brussel
  • Tarieven: volwassenen € 15 - kinderen van 6 tot 12 jaar € 9 (jonger dan 6 jaar gratis) - B2B € 35,25